|
Post by Artsi on Dec 2, 2004 6:43:16 GMT -5
Tänne on tarkoitus kerätä eri pyörämerkkien osien vataavuuksia. Jos osia löytyy paljon, niin tehdään siitä veppisivu. Kertokaa myös jos olette tehneet itse jonkun osan tai virityksen. Vaatii rekisteröitymisen, mutta ei maksa mitään!
|
|
|
Post by Artsi on Dec 2, 2004 6:51:41 GMT -5
TM:n ja GAS GASsin (2000-> malleissa) vaihdepolkimet on yhteensopivia. Näytti valujäljistä ja numeroista päätellen tulevan samalta alihankkijalta.
|
|
|
Post by Artsi on Dec 2, 2004 7:12:10 GMT -5
Ovat yhteensopivia ( 2000->malleissa).
|
|
|
Post by Timo on Dec 3, 2004 1:28:59 GMT -5
Eikös noissa valomaskeissa ole melkoinen hintahaitari, vaikka osa on periaatteessa yleisosa (gummiremmeillä teleskoopeihin)
Se GasGas:n varaosana kaupiteltu maski sopii varmaan moneen pyörään, hinta on ainakin kohdallaan.
Nuuka-Timppa.
|
|
|
Post by Artsi on Dec 7, 2004 7:33:24 GMT -5
|
|
|
Post by Artsi on Dec 21, 2004 3:03:18 GMT -5
Yamaha, ainakin WR-malli -03->, on kaksiosainen etujarrukahva. Mm. TM:n nelitahtisissa, Kawissa, Hondan CRF:ssä kahva on yksiosainen. Kahvat kuitenkin sopivat Nissinin sylitereissä päikseen ja tekevät jarrutuntumasta hyvin erilaiset. Itse olen pitänyt kovasti 2-osaisesta versiosta, koska sillä olen saanut tuntumaltaan hyvän yhden sormen etujarrun kun yksiosainen puolestaan etenkin TM:ssä (Brembon satula) tuntui tehottomalta ja lopuksi äkkinäiseltä. Syy on siinä, että <br>2-osaisella kahvalla nivelpiste muuttuu ja kahvan toiminta-alueella välitys on lineaarisempi. Kahvan etäisyyssäätö ei siis vaikuta suoraan itse männän liikkeeseen.
|
|
|
Post by Artsi on Dec 21, 2004 3:05:11 GMT -5
Nestekytkimellä varustetussa Gas Gas'ssa, TM:ssä ja KTM:ssä käytetään samoja osia. KTM:n ja TM:n käyttämää Maguraa saa suoraan mm. Purolta halvemmalla kuin RBSC:sta. TM:ssä yleisimmin käytetyn (en muista merkkiä) kytkimen kanssa uudemmissa käytetty AJP on suoraan vaihtokelpoinen. Gas Gas käyttää myös AJP:tä ja kun sylinteri Purolla maksaa 150e, maksaa se Cellellä 84e.varakahvat AJP:hen maksavat Purolla 27e, Cellellä 22e ja AJP:n voi suoraan vaihtaa esim. kotarin Maguran tilalle. Bonuksena saa vielä kevyemmän kytkimen (21% pienempi männän pinta-ala) ja Celleltä saa monen pituisia kahvoja mieltymyksen mukaan Vaijerikytkimellisissä laitteissa kahvat ovat lähes järjestään keskenään vaihdantakelpoisiä, osassa tosin on 8mm akselinreikä, mutta kun ostaa vaikkapa Jammun kahvan, voi sen viialla sovittaa lähes kaikkiin pyöriin.
|
|
|
Post by Artsi on Dec 21, 2004 3:06:51 GMT -5
2000-luvun japsi(nelareissa ainakin, myös jammun 400F -98 alk.) on kaikissa iskari, joihin käy sama takajousi. Japsien jousi käy myös TM:n öhläriin kun yläpäähän sorvaa sopivan laipan (muutoin väljä). Etupäässä <br>TM:n Paioliin (USD) käy suoraan Kayaban 46mm:n keulan etujouset, pituus on sama kuin Jammussakin (460mm). Samat jouset on helppo sovittaa myös <br>Kayaban 48mm keulaan, mitään muuta ei tarvitse tehdä kuin viilata nailonisia jousen ohjureita (männän varren yläpäässä)halkaisijassa 1,5-2mm pienemmiksi. Olen itse kokeillut ja ajanut samoilla jousilla niin Jammussa, TM:ssä kuin Kawissakin. Jos haluaa hiukan jäykemmät etujouset, on huokein + helppo tapa hiukan lyhentää orkkis jousia. jos orkkis jousivakio on esim. 0.40 ja pituus 460mm, saa jousista .42:t kun lyhentää jousia 460-(40/42)*460mm. Päättää/taivuttaa vain jouset katkaisun jälkeen kuten alkuperäisenäkin. Onnistuu kotioloissa jopa ihan kosanilla...kerran kokeiltu.
|
|
|
Post by Artsi on Dec 21, 2004 3:09:13 GMT -5
Esim. vetarin ja pyöränlaakerien stefat tuntuvat olevan järjestään kaikissa merkeissä lähes standardi-kokoisia. Yleensä stefan paksuus on vain jokin välikoko, esim. STD 5 ja 7, mopossa 6mm. Kannattaa siis selvittää stefan koko ja ottaa se seuraavaksi sopivin (tilaahan yleensä <br>on...) ja säästää 2/3 hinnasta. Sama juttu kun autojen moottoreisskin.
|
|
|
Post by Artsi on Dec 21, 2004 3:12:48 GMT -5
Olis varmaan hyvä katsoa ja laittaa ylös aina kun ostaa jonkun tarevikeosan, että mihin se laatikon mukaan sopii. Eri tarvikevalmistajilla menee nuo hiukan eri lailla, toisin sanoen joillain esim. sama kahva voi olla kahtena eri mittana, mutta sopivuustieto molemmissa eri malleihin, vaikka suoraan vaihdantakelpoisia olisivatkin.
K I I T O S ! S I R K K U ! Loistavista vinkeistä
|
|