|
Post by oppes on Feb 21, 2009 9:44:15 GMT -5
Neuvoja kaivataan! Onko vaikea tehdä vaihto itse ja jos kyllä, miten toimitaan ja mitä pitää huomioida? Käykö samat öljyt kesät/talvet? Etupää on aikoinaan shimmitetty. t. Seppo
|
|
|
Post by Artsi on Feb 21, 2009 10:43:59 GMT -5
|
|
|
Post by oppes on Feb 21, 2009 11:10:53 GMT -5
Minä kiitän. Siispä toimeen tulevalla lomaviikolla. Niin, olikos väliä kesä-talvilaadulla vai käykö samat kesät talvet ja kuinka usein ko. toimenpidettä eli öljyn vaihtoa suositellaan? t. Seppo
|
|
|
Post by kantell on Feb 21, 2009 16:20:49 GMT -5
Jos tykkää liikkuvasta kuvasta ja toisesta kotimaisesta niin ohessa on esimerkkisuoritus. Tosin pelkkään öljynvaihtoon ei putkia tarvi purkaa, joten keskity ekan osan alkuun ja toisen osan loppuun. www.youtube.com/watch?v=Y43k1qFVGW4www.youtube.com/watch?v=C9ICr-DOmdkItse olen jampissa käyttänyt edessä Motorexin 2.5w iskariöljyjä kesät talvet, jäykkyydeltään aika lähellä Öhlinsin 5w:tä, mutta maksaa huomattavasti vähemmän. Tarvinnet 2 litran pulloa, yksi ei ihan riitä.
|
|
|
Post by oppes on Feb 23, 2009 12:41:15 GMT -5
Iskarit on tyyppiä Marzocchi eli kysyisin vielä, pitääkö molemmat päät avata, jotta öljyn saa pois?
|
|
|
Post by Jarkko on Feb 23, 2009 13:32:48 GMT -5
Jos siinä on rebound säätö korkissa ja komppiklikkeri alhaalla niin se on yksikammiokeula ja öljynvaihtoon riittää että irroitat korkin yläpäästä. Eli toi Artsin ohje on ok. Tietty sillä oletuksella, että puhutaan sen verran uudesta kaasu kaasusta, että siinä on yleensä USD keula (~2000 tai uudempi).
Motorexin iskariöljyt ovat hyviä ja itse ajan 5w öljyillä ympäri vuoden. Jos haluat keulaa herkemmäksi ilman simmitystä ja jousien vaihtoa niin jonkun verran voit kompensoida tilannetta laittamalla Denicoilin kaikkein liruimpaa öljyä (00 malli). Muistaakseni Keitaasta saa nykyään, muuten Topilta.
Fakta on kuitenkin, että uusien samanlaisten öljyjen vaihto ei yleensä tee keulaa herkemmäksi vaan lisää vaimennusta. Huonoksi menneet öljyt ovat yleensä vedensekaista lirua ja täynnä vaahtoa ja silloin iskari vaan kavitoi enemmän. Eli vaimennusefekti on epäsäännöllinen ja tehoton. Tilanteesta riippuen tämä uusien öljyjen vaimennuksen lisääntyminen sitten koetaan joko toivottuna tai huonona ominaisuutena. Riippuu vähän miten osuvat jouset sulla on pyörässä painoon nähden.
Veikkaisin, että Jämsän kaverit osaavat rakentaa Gassiinkin hyvän alusta. Petterihän taisi ajaa Gassilla jopa maailmanmestaruudenkin.
|
|
|
Post by oppes on Feb 25, 2009 14:20:15 GMT -5
Nyt alkaa homma olla selvä, kun kyselyistä vastaukset saatu. Kiitokset vain kaikille. Edessä on Marzocchi 45 etuiskarit (vm. -03) ja öljynvaihtoa varten täytyy avata vain yläpää (tarkistettu maahantuojalta Ahvala Racing). Työjärjestys on seuraava: 1. eturengas pois 2. muovisuojat iskareiden alapäästä pois 3. pestään iskarit 4. avataan täysin auki molemmista päistä jäykkyydensäätökliksut (yläpäässä keskellä pieni messinkiruuvi ja alapäässä iso pienen pyöreän kumisuojan alla (lähtee ruuvimeisselillä avittaen pois). Ehkä kannattaa vielä panna muistiin säädöt. 5. avataan hieman 19 mm kiintolenkillä yläpäästä O-renkaalla varustettua päätyä Huom! Jotkut avaavat jo ennen tätä toimenpidettä T-kappaleen yläpään kiristyspultit 6. avataan iskareiden lukitusruuvit ja otetaan iskarit pois 7. avataan kokonaan 19 mm kiintolenkillä yläpään pääty. Loppu lähtee käsin kiertäen. 8. vedetään päätyä ulospäin ja otetaan toinen 19 mm kiintoavain, joka laitetaan jousen sisällä olevaan holkkiin ( minulla sininen kpl) 9. pidetään holkkia paikallaan ja käännetään ensimmäisellä kiintolenkillä iskarin yläpääty auki. Lopun voi kääntää käsin. 10. kierretään yläosa pois ja otetaan jousen yläpäässä oleva kaulus pois+jousi. 11. Nyt sisäosan yläpäässä näkyy puikon pää, joka vedetään pois (n. 495 mm pitkä ja n. 4.8 mm paksu puikko) 12. Iskari käännetään ylösalaisin. Iskarin alapään aluslevy tulee vielä pois ja sen jälkeen pumpataan iskarin alaosaa samalla kun nestettä valuu pois 13. Tähän asti olen nyt päässyt huollossa ja huomenna menen ostamaan öljyä. Tehdas suosittelee: Marzocchi SAE 7.5 ja täyttö siten,että pinta yläreunasta ilman jousta, mutta sisäosa alhaalla ulomman putken sisällä, 110 mm. Marzocchi manuaali sanoo, että sae 5 kylmällä säällä (talvella) ja 7.5 lämpimällä ja täyttö endurossa 100 mm ja crossissa 90 mm käytettäessä Marzocchin öljyä -WP SAE 5, 120 mm -Öhlins 5 - 7.5 ,110 mm Öhlins on kallein n. 30 €/l Puromotorissa ja Yamaha Centerillä Tampereella , vanha hinta 42 €/ 1.4 l (noussut kuulemma hieman) WP 5 18 €/l Puromotorissa Itse aion laittaa WP 5:sta. Iskarit ovat aikoinaan shimmitetty. Kysyin asiaa vielä Motokeitaan huollosta Järviseltä ja hän suositteli käytettäväksi ympäri vuoden sae 5:sta keulassani. jatkoa vaihtotyöhön seuraa myöhemmin...
Ps. netistä olen löytänyt myös Marzocchi 45:n huoltomanuaalin, jossa neuvottu tarkkaan mm. ko. työt vaiheittain + katsoin videon, josta sain linkin kantellilta
|
|
|
Post by oppes on Feb 26, 2009 17:13:39 GMT -5
Ostin WP 5:sta ja laitoin sitä yläreunasta 120 mm ohjekirjan mukaisesti, kun kaikki putket alhaalla ja ohut sisätankoon laitettuna paikalleen. Ennen sitä lirutin öljyä myös sisäreikään, jonne sisätanko laitetaan. Vedin sisäosia edestakaisin, jotta ilma lähtisi pois ( vaikea tietää, milloin pois. Ei oikeastaan kuulu mitään tai sitten on huono kuulo! Ps. sitähän se vaimo sanoo koko ajan!) Tein 100 ml ruiskusta + muoviletku + RST-teräsputki laitteen, jolla sai imettyä ylimääräiset nesteet pois siten, että nestepinta asettui 120 mm. Myöhemmässä vaiheessa täytyy parannella viritystä eli tehdä laippa putken päähän, johon saa terästangon lukittua lukitusruuvilla. Oli nimittäin vaikea toisella kädellä pitää mittatankoa paikallaan ja toisella vetää ruiskun mäntää ulos. Kun nestepinta oman arvion mukaan oli kohdallaan, niin laitoin jousenalusprikan paikalleen, sitten jousen ja sen jälkeen jousen yläpäähän tulevan muovikappaleen ja lopuksi kiersin päätykappaleen käsin. Sitten vedin jousea alaspäin ja ujutin 19 mm kiintoavaimen ns.mutteriin (huom. ns. mutteri täytyy olla siinä tilassa, että sitä voi käsin kiertää) ja toisen avaimen päätykappaleeseen ja kiristin osat toisiinsa nähden. Tämän jälkeen kiersin päätykappaleen yläputkeen. Koska yläputken ulkopuoleen oli tullut öljyä, puhdistin pyörän T-kappaleen ja iskarin vastinpinnat brake cleanerilla ( eli rasvat pois). Asensin iskarit paikalleen ja lukitsin ne T-kappaleen alapään pulteilla siten,että yläpään yläpinnan ja yläT-kappaleen yläreunan väliseksi etäisyydeklsi tuli 5 mm. Sitten kiristin yläpäädyn 19 mm kiintolenkillä ja lopuksi kiristin yläT-kappaleen 2 pulttia. Sen jälkeen laitoin renkaan paikalleen. Alustavasti säädin täysin kiinniasennosta avaten yläpään 13 kliksiin ja alapään 8:aan. Lopullinen säätö tehdään ajossa.
|
|
|
Post by Jarkko on Feb 27, 2009 2:04:18 GMT -5
Sinne männän varren sisälle mihin laitetaan rebound neulaa painava tanko, ei kuulu laittaa öljyä. Seurauksena voi ajaessa rebound klikkerin ruuvin välistä yläkorkista vuotaa öljyä. Muuten siitä ei ole haittaa.
|
|
|
Post by oppes on Feb 27, 2009 4:14:00 GMT -5
Kiitos tiedosta. Yön yli nukuttuani tuli myös mieleen manuaali ja se, tulkitsinko ohjeen öljyn pinnasta oikein. Todennäköisesti manuaalin ohje tarkoitti erimerkkisten keulien öljynpintoja eikä suinkaan itse eri öljylaaduista riippuvia pintoja. Eli Marzocchilla 110 mm. Laitoin 120 mm.Toisaalta itse Marzocchin huoltomanuaalissa sanotaan, että lisäämällä tai vähentämällä ilmatilaa ja riippuen eri öljylaaduista vaikutetaan iskarin käyttäytymiseen. Pitäisikö nyt lisätä pintaa vai ajanko nyt jonkun aikaa ja katson kuinka kävi?
|
|
|
Post by Jarkko on Feb 27, 2009 7:42:39 GMT -5
Se öljynpinnan korkeus ei riipu käytetystä öljystä vaan tosiaan keulan tyypistä. Ajoa vaan. Artsilla on ollut Kaasuja ja toi 120mm suositus tulee varmaan kokemuksen syvällä rintaäänellä. Se on vaan hiukan pehmeämpi ja pohjaa helpommin kuin vakio. Sitä öljyä on helppo lisätä, jos siinä on jotkut ilmausruuvit yläkorkissa.
|
|
|
Post by oppes on Feb 27, 2009 10:13:49 GMT -5
Eli korjauksena 25.2.s-postiini kohta 13: 13. Tähän asti olen nyt päässyt huollossa , seuraavaksi öljyn valinta ja osto
GAS GAS:n ohjekirjan mukaan jos keula -Marzocchi, niin pinnan etäisyys yläreunasta ilman jousta 110 mm, kun sisäosa alhaalla ulomman putken sisällä ( Marzocchi 45 manuaalin mukaan täyttö endurossa 100 mm ja crossissa 90 mm käytettäessä Marzocchin öljyä) -WP, 120 mm -Öhlins, 110 mm Samaisen Gas:in ohjekirjan mukaan voi käyttää seuraavia öljyjä Marzocchi SAE 7.5 (Marzocchi 45 manuaali sanoo, että sae 5 kylmällä säällä (talvella) ja 7.5 lämpimällä ),WP SAE 5 ja Öhlins 5 - 7.5
Jarkon viestiin: Yläkorkissa on ilmausruuvit. Jos olisi tullut mitattua sisäputken halkaisija, niin olisi helppo laskea, paljonko 10 mm:n nousu vastaa tilavuutena. Tietysti halkileikkauskuvasta voi suhteella laskea ko. halkaisijan ja tehdä sitten nestelisäyksen jos tarvitsee. Kiitokset neuvoista! t. Seppo
|
|
|
Post by oppes on Mar 1, 2009 10:41:32 GMT -5
Tänään Ylöjäeven enduropuistossa tehty 'lopulliset' säädöt. Alapään ruuvit täysin auki ja yläpää nyt 15 kliksiä auki. Ensi kerralla täytyy laittaa nippuside paikalleen ja katsoa liikerataa, pitääkö yläpäätä vielä avata. Iskareiden toiminta parani oleellisesti verrattuna aikaan ennen öljynvaihtoa.
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Sept 23, 2009 16:57:45 GMT -5
Lähdetään siitä, että ajat tuolla nykyään samaa vauhtia kuin minä. Ja sulla on hitaan vaimennuksen säätö täysin auki. Siis persiillään. Simmityksen muutos on ainoa keino saada alusta toimimaan, nyt sulle riittää puolen metrin lakikorkeus ilmassa ja pohjaa - ei toimi. Jos simmitys on alkuperäinen, oletettavaan vauhtiin ja öljyyn nähden paluuta on korkeintaan liikaa, ei ainakana liian vähää.
|
|
|
Post by oppes on Sept 24, 2009 13:58:22 GMT -5
Talvella säätö oli parempi kuin ennen öljynvaihtoa. Nyt kesällä ei oleoikeaa säätöä oikein löytynyt. Joten Täytyypä joku päivä ajaa pidempi lenkki Keskisentien jälkeisllä metsäautoteillä ja käydä Kannistontiellä, niin sitten voidaan säätää pyörä kohilleen. Kesäsäädöt ovat nyt lienee päin... sanonko mitä. Kivikossa vaikea ajaa.
|
|