|
Post by JuhaE #39 on May 26, 2011 2:56:29 GMT -5
Moro Oisko tiimiläisillä kertoo mitään vinkkejä tohon tangojen… eikun ohjaustangon asentoon. Mulle vittuiltiin eilen Tehotankilla oman stongan asennosta (tällä kertaa ei sentään koosta) niin paljon, että menikin heti seuraava ajokierros ihan vituralleen. - Paikkapaikoin meni ihan kyntöhommiksi ja nekin sillä stongalla… Niin että pakkohan siinä ny sitten jotain vikaa oli olla?! Omassa mopossa ei oo (vielä) mitään korkeussäätöpaloja ja tanko oli toiseks(3/4) takimmaisessa asennossa. Siirsiin sen nyt kerrasta etummaiseen (1/4) asentoon ja nostin pikkasen enemmän pystyyn/nojalleen eteenpäin… - Että mitenköhän mun nyt sitten käy? Kieltämättä lyhyet kesäiset ajokokemukset tapeilta ajaessa on että ranteet jäisi sillä vanhalla asennolla vähän niinku mahan alle jemmaan ja ehkä käsien voimakaan ei ole enää siitä asennosta paras mahdollinen. - Ja kädetkin väsyy aina ja syy siihen pitäs nyt sitten löytyä tosta tangosta! –Ni! Pituutta mulla on semmonen 184 cm (sekin varmaan tähän hommaan jotenskin vaikuttaa?). Kertokaa nyt onko tossa jotain peruslakeja kuskin pituuden ym. suhteen. Stongan asennolla ja paikalla pystyy varmaan vaikuttaan koko kuskipyörä-yhdistelmän painopisteeseenkin. Ja vaikuttaako ne vajaan ”sentin” muutokset paljonkin? Mitä nyt pihalla koeistuskelin ja seisoskelin, niin ny vois vaikka pelottaa vähemmän lentää siitä stongan yli… Kiitoksia jo etukäteen vinkeistä! JuhaE
|
|
|
Post by Jarkko on May 26, 2011 4:03:51 GMT -5
Tässä on useampiakin ideologioita taustalla. Aika paljon on makuasia, mutta taustalla on ihan oikeitakin syitä. Pidempi raajaiset tarttee vähän avarampaa asentoo ja pienemmät tiukempaa setuppia. Kotarit on vakiona rakennettu periaatteella, tanko taakse ja alas, japsit taas vähän toiseen suuntaan. Salminen perusteli joskus kotarien matalaa takana olevaa tankoa sillä, että mutkissa pääsee helposti siirtämään painoa tangon päälle.
Itse ajan 8mm kotarin orggis SX tangoa korkeammalla ja 5mm suoremmalla tangolla, jota on kavennettu 5mm per pää. Olen säätänyt tangon kesäajoon sivusta katsottuna mahdollisimman lähelle putkien keskustaa ja niin että tangon taivutettu väliosa jatkaa putkien linjassa. Näin tanko seuraa pumppujen tekemää kaarta mahdollisimman tarkasti ja ohjaus on nopea. Lisäksi tangon päät ovat tuolloin tällä taivutuksella vaakatasossa, tämä lienee makuasia mistä tykkää. Kahvat hiukan vaakatasosta alaspäin että ylävartalon paino tulee kämmenpohjalle, eikä peukalolle. Niin ja tanko on vakiolovessa, noi ääriasennot tuo ohjaukseen turhan paljon hitautta.
Ja noin laitettuna mulle riittää tilaa, pituus 181cm ja pitkän jalat ja kädet suhteessa muuhun vartaloon.
|
|
|
Post by Shaft Southeast #788 on May 26, 2011 8:12:21 GMT -5
Oon vaihdellu tankojen asentoo riittävästi. Alkuun helpotti matalampi ja leveämpi tanko (996)edempänä. Oli enemmän painoo eturenkaalla. Nyt sitten siirryin vähä korkeempaan (997) ja paikkaa taakseppäin niin huomasin tuon seisovilteen ajamisen helpottuvan reilusti, samalla takapään pito parani. Rohkeasti vaan kokeilemaan erilaisia tankoja ja paikkoja. Mulla sillä on ollu paljonkin vaikutusta. meikäläisellä ainakin renthalin 996 ( matalampi ja leveempi ) irtoo lainaan. Sentti on suuntaan tai toiseen on paljon, itse säätäjien säätäjänä siirtelen niitä välillä parikin milliä... mut se on jo häiriintynyttä...
|
|
|
Post by Pasi #20 on May 26, 2011 8:23:21 GMT -5
Moro Oisko tiimiläisillä kertoo mitään vinkkejä tohon tangojen… eikun ohjaustangon asentoon. Mulle vittuiltiin eilen Tehotankilla oman stongan asennosta (tällä kertaa ei sentään koosta) niin paljon, että menikin heti seuraava ajokierros ihan vituralleen. - Paikkapaikoin meni ihan kyntöhommiksi ja nekin sillä stongalla… Niin että pakkohan siinä ny sitten jotain vikaa oli olla?! Kiitoksia jo etukäteen vinkeistä! JuhaE joo tanko vaan mahdollisimman pystyyn, onnistuu si paremmin noi "kyntöhommatki" sillä...
|
|
|
Post by tetsa #48 on May 26, 2011 12:35:36 GMT -5
mul renttaali 997 autto tohon narujen puutumiseen, niin talvel ku täs kesälki ja paljo ajoo ni ei tarvi hulluna puristaa ja puuduttaa käsiä. toisiks takimmaises kohdas ja samas linjas etuputkien kans.
|
|
|
Post by JuhaE #39 on May 26, 2011 14:45:09 GMT -5
Kiitos vastauksista! Kävin koklaas tota ekaa muutosta ja kyllähän sekin paljon jo muutti tota pakettia... Helpotti aika lailla tapeilla oloa ja vastaavasti heikensi perse penkistä ajoa. Täytyy nyt ajella muutama kerta tollai ja kokeilla sitten jotain pienempää hienosäätöö tai korotusta. Kädetkään ei puutunu ehkä niin paljoo ku ennen. Kyntää ei ny uskaltanu ku oli niin paljon kiviä maassa...
|
|
|
Post by launis on Nov 23, 2011 11:14:24 GMT -5
Mä oon 190/96. Mulla selkä puutu todella rankasti tapeilta ajaessa. Laitoin kiinnikkeisiin noi 20 mm:n korotuspalat ja työsin tangon niin eteen kun voi. Nostin kahvoja niin ylös että ajoasento tapeilta tuntuu luonnoliselta. Ajoasento on nyt ihan hyvä. Mutta ohjaus on todellä herkkä. Alussa tuli paljon eturenkaan vippauksia. Mietin myös ohjausiskarin asennusta. Pikkuhiljaa tuohon on alkanut tottumaan ja se ihan toimivan tuntuinen ratkaisu. Tankona mulla on muistaakseni 996 renttaali. Kannatta ottaa tangon asennon muutokset jokukerta reenin teemaks. Muuttaa asentoo ja ajaa parikiekkaa. Sitte miettii ihan rauhassa olikse parempi vai huanompi.
|
|