|
Post by Wettis #13 on Dec 12, 2011 4:12:40 GMT -5
Wroooom! Pureudun ehkä aiheeseen, johon ei pitäisi puuttua, sillä uskon tähänkin tulevan yhtämonta mielipidettä, kuin on vastaajiakin. Noh, katsotaan ... Kyse on siis keulaputkien öljyistä ja itseäni hieman ihmetyttää, että miksi lähes kaikki ajavat talvellakin 5W öljyillä. Kaikki haluavat talvella herkkyyttä keulaan lisää, simmityksiä muutellaan, jousia löysennetään, jne., mutta öljyihin ei kosketa ... miksi? Voisin kuvitella, että 2,5W öljyt olisivat herkemmät liikkeissään, kuin 5W öljyt erityisesti talven -15C => pakkasissa ja muutenkin. Siis kertokaapa nyt viisaat, että miksi 5W öljy on lähes pyhä asia, jota ei pidä mennä muuttamaan edes talvella ... ;D -W- ps. Entäpä onko merkillä väliä? Kesäajoon paras öljy/talviajoon paras öljy? ... vai mennäänkö tasaisesti koko vuosi samalla 5W öljyllä?
|
|
|
Post by tomppa on Dec 12, 2011 5:53:55 GMT -5
Tietty vetomiehillä on paremmat kommentit mutta mun 5 cents sekaan... Kokeilin viime talvena Motorexin 2.5W ja en ollut lopputulokseen tyytyväinen. Mulla joo herkkyyttä tuli lisää mutta myös rebound oli aika hervoton ja vaikka laittoi klikkerit kiinni niin oli tunne että keula oli enemmän tai vähemmän pelkällä jousella liikkeessä. Toki tähän vaikutti millaset shimmitykset siellä keulassa oli alkujaan. Mun keulaan oli ex-omistajan jäljiltä nimenomaan "vetomiehen" talvishimmitykset jättänyt ja niillä + 5W öljyillä olen saanut keulan toimimaan hyvin myös kesällä mutta tuo 2.5W öljy meni metsään ainakin mulla. Eihän se maksa kun vaivan kokeilla sitä 2.5W öljyä miten se sulla rokkaa että siitä vaan vaihdat ne öljyt? Nyt meinasin laittaa talveks sen Denicoilin 00 joka on vissiin hieman laihempi kun esim WP/Motorex 5W - kokeillaa sitä seuraavaksi mitä sanoo. Tosin pyöräkin on eri. Tuleekohan tästä ketjusta tämän talven Jarkko vs. Sirkku taistelu
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Dec 12, 2011 10:38:22 GMT -5
Tietty vetomiehillä on paremmat kommentit mutta mun 5 cents sekaan... Kokeilin viime talvena Motorexin 2.5W ja en ollut lopputulokseen tyytyväinen. Mulla joo herkkyyttä tuli lisää mutta myös rebound oli aika hervoton ja vaikka laittoi klikkerit kiinni niin oli tunne että keula oli enemmän tai vähemmän pelkällä jousella liikkeessä. Toki tähän vaikutti millaset shimmitykset siellä keulassa oli alkujaan. Mun keulaan oli ex-omistajan jäljiltä nimenomaan "vetomiehen" talvishimmitykset jättänyt ja niillä + 5W öljyillä olen saanut keulan toimimaan hyvin myös kesällä mutta tuo 2.5W öljy meni metsään ainakin mulla. Eihän se maksa kun vaivan kokeilla sitä 2.5W öljyä miten se sulla rokkaa että siitä vaan vaihdat ne öljyt? Nyt meinasin laittaa talveks sen Denicoilin 00 joka on vissiin hieman laihempi kun esim WP/Motorex 5W - kokeillaa sitä seuraavaksi mitä sanoo. Tosin pyöräkin on eri. Tuleekohan tästä ketjusta tämän talven Jarkko vs. Sirkku taistelu MÄÄ meinasin ja laittaa keulaan edelleen vitosta,hyvin pellaa kesäl ja talvel,mul on ja tota denicoilii,en saanut käsitystä purkista mitä on,mut nyt tomppa tiiän,5w sitä ostin,laitankin vaik sitä kokeeks.....KIIIIITTI TOMPPA
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Dec 12, 2011 12:30:42 GMT -5
Motorex'n keulaöljyt on viskositeetti-indeksiltään ihan kuraa niin onhan se selviö ettei kovissa pakkasissa toimi. Lisäks ne ei ole mitään kaikkein liukkaimpia. Mä oon ajanu kaikki talviajot jos viis vuotta Silkolenen Pro RSF 2,5W:llä ja sillä mennään jatkossakin, siinä on öljy joka ei mene millään pakkasilla tönköksi ja liukasta kamaa on!
|
|
|
Post by timot on Dec 13, 2011 14:31:43 GMT -5
:PVäittäisin että keskimääräiselle harrastajalle aivan sama. Jos kesän ja syksyn aikana vaihtaa öljyt muutaman kerran asia on toisin. Enkä minä pysty kommentoimaan, koska kuulun ryhmään, joka ajaa samoilla liemillä (ja vuotavilla stefoilla) ensimmäiseen pakkaseen asti ja toteaa jäätyneen etupään skeidaksi. Silloin kun saa kuraveden sulatettua, laskettua ulos ja öljyä tilalle voi tuntea huomattavaa parannusta keulan toiminnassa. Näin saa kyvytön tumpelokin onnistumisen kokemuksia vaikka "väärällä" merkillä ja viskositeetillä. Käytän Motorexiä koska se on minulle (vauhdilleni) riittävän hyvää. Näin sanoi iskariguru kun yritin ostaa hänen mielestään ainoaa oikeaa. Halusi eroon 2 purkista, joita ei kehdannut kenenkään keulaan laittaa. Minä en ole eroa huomannut.
|
|
|
Post by timot on Dec 14, 2011 13:34:19 GMT -5
Jos tänään yrittäis asialinjaa ja jättäis sarkastisen käänteisironian humoristeille.
Kun vaihdatte öljylaatua ja teette johtopäätöksiä, olkaa itsellenne rehellisiä. Jos öljy on vanhaa kuraa on sitä turha verrata uuteen öljyyn. Ihan sama kun testaatte esim. renkaita. Jos ajaa koko kesän merkillä y ja vaihtaa sen kaljun uuteen merkkiä x niin varmasti x on paljon parempi. Oli sitten öljy, rengas tai mikä tahansa niin verrataan uutta uuteen ja mieluummin ihan samalla ajokerralla eikä muistella miltä verrokki tuntui 3 viikkoa sitten vesisateessa ja kivikossa jos nyt ajetaan kuivalla hiekalla. Eikä myöskään muuteta mitään muuta pyörässä samaan aikaan.
Onko kukaan mitannut koskaan mikä on öljyn lämpötila verrattuna ulkolämpötilaan? Käykö etupää niin kylmänä talvlela ettei ilmoitetuilla viskositeeteilla olekaan merkitystä. SAE mittaukset tehdään 40 ja 100 asteessa.
Vaikka hittojako sen viskositeetin on väliä jos öljy toimii.
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Dec 14, 2011 15:37:21 GMT -5
Silloin kun oikein kulkee, on keula selkeesti kättä lämpösempi kovassakin pakkasessa, eli öljy on varmasti 20-30C lämpösempää.
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Dec 15, 2011 10:23:26 GMT -5
no ei oo itel sit ikinä kulkenu,hiukan ny epäilen tota teoriaa,mut mikä on kova pakkanen.tähkään yhdyn tuas äsköses,oon painottanut ain et yks muutos vaan kerral,muuten niit iskareit saa ihmetel hautaan saakka
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Dec 15, 2011 17:50:09 GMT -5
Se on teitin vässyköitten kova pakkanen tässä, mulle kowa on vasta -30, celsiusta ;D
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Dec 16, 2011 16:50:43 GMT -5
;D Se on teitin vässyköitten kova pakkanen tässä, mulle kowa on vasta -30, celsiusta ;D SIIS EI MITÄÄN KUSI JÄYKKÄÄ,VAA DUUNARIN KOVAA ;D ;D
|
|
|
Post by Jyrmy on Dec 19, 2011 16:02:47 GMT -5
juu ei kato mää aattelin uida vasta virtaa ja laittaa noi 2,5W öölit ku kerran wetomiähet ajaa 5 weellä, no perkule selviskin et siä oli JO 2,5 nimittäin 2,5 senttiä ja vielä tarkemmin 2,5cm liian lyhyet jouset ihan turhaa tollaset keulan säädöt tällä ukolla ku ei edes ajossa huomaa tollasta tuuman klappia etupäässä. Niinku mää oo kolme vuatta sanonu, ihan sama kunhan se käy ja liikkuu etteepäi ;D ;D
|
|
|
Post by Wettis #13 on Dec 20, 2011 3:06:34 GMT -5
Wroom!
Kiitokset tähänastisista palautteista. Nyt kun talvi tulee ja joku teistä ehkä vaihtaakin öljylaatua talveksi, niin laittakaahan viestiä, että kannattiko? Mitä vaikutuksia oli?
Tämän viestiketjun perusteella voisin myös kokeilla tuota Denicoilin 00 öljyä (joka siis hieman litkumpaa kuin Motorexin 5W, jolla tähänasti olen ajanut).
-W-
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Dec 21, 2011 12:45:49 GMT -5
Wroom! Kiitokset tähänastisista palautteista. Nyt kun talvi tulee ja joku teistä ehkä vaihtaakin öljylaatua talveksi, niin laittakaahan viestiä, että kannattiko? Mitä vaikutuksia oli? Tämän viestiketjun perusteella voisin myös kokeilla tuota Denicoilin 00 öljyä (joka siis hieman litkumpaa kuin Motorexin 5W, jolla tähänasti olen ajanut). -W- [/quote6 ]laitan huamen oilporit keulaan,decoilnit nääs,mouhel infoo,ei julkisesti,et pysyy asia linjal
|
|