|
Post by alén #9 on Feb 9, 2008 14:14:33 GMT -5
On tässä tullut jo rallateltu jonkin aikaa KTM 300EXC (2005) pyörällä ja pikkuhiljaa pitäis perehtyä huoltoasioihinkin. Tiimiläisiltä on tullut kivasti vinkkejä, joten kiitos siitä. Onkohan kellään mitään faktaa vaihteistoöljy laatujen eroista ja mitä suosittelisitte KTM 300EXC pyörään. Ohjekirja sanoo Motorex Top Speed 4T 15W50. Onko syytä noudattaa kirjaimellisesti vai käykö lähes mikä tahansa synteettinen vaihteistoöljy 2-tahtivehkeisiin? Ajo on harrasteluajoa metsässä lähinnä ykkösellä ja kakkosella eli vauhti harvoin yli 30km tunnissa. Onko öljyjä saatavilla huoltoasemilta (sunnuntaisin)? Onko syytä käyttää talvella eri laatua kuin kesällä? Jos jossain parempi valikoima, niin missä Tampereen keskustan lähettyvillä?
Pikaisia vinkkejä odotellen,
Mika KTM300EXC
|
|
|
Post by Artsi on Feb 9, 2008 15:58:25 GMT -5
Kyllä siinä Mika on eroja öljyjen suhteen huomattu, ei kylläkään tekniikan (vaihteiston keston) kannalta. Pointti on kytkimen iroittaminen, eli vaihteistoöljyillä on tavoitteena et kytkin ei luistais kiihdyttäessä ollenkaan ja silloin et saa vaihde päällä kytkin pohjassa Kärmekustaan suassa ens Joulukuussa poljettua pyörääs käymään. Tässähän tulee sitte se ristiriita, et me haluttais kytkimeen se verran luistoo, et sen saa vaihde päällä, kytkin pohjassa polkastua käymään ja kuitenkaan kytkin ei sais luistaa huippu tehoilla kun sä keulit Mutalassa Marcon ohi. Muut vois muistaa paremmin, mut Salosen Laten hovikorjaaja taisi suositella Mobilin 4T racinkia. Motulin 2T vaihtestoöljykin taisi toimia ihan hyvin. Vaihteisto öljyjä pitää vaihtaa melko usein (10h) koska Amerikkalaiset sanoo vaihderattaiden jotenkin pilkkovan sitä öljyä palasiks, tiedä häntä. Kulostaas tää Mika vähä liian hifistiltä?
|
|
|
Post by alén #9 on Feb 10, 2008 2:19:30 GMT -5
Kiitos koutsi, hieman hifisti touhua, mutta tämä oli just mitä halusinkin kuulla. Hieman kuitenkin noi viskositeetti arvot ihmetyttää ... MOBIL 15W-50 4T racing luvut osuis ohjekirjan suosituksiin ... Marcolle oli myyty paikallisessa KTM liikkeessä aivan toisenlaisilla arvoilla ja se pisti ihmetyttämään??? Löytyykö Mobil huoltoasema valikoimista? Onko vaihtoväli 10 tuntia hyvä? Ohjekirja suosittelee 40 tuntia? Mun ajossa ei kone varmaankaan ole äärirajoilla (vaikka mies on :-)). Ketjujen ja rattaiden vaihtovälin huomaa helpommin tälläinen harrastelijakin, kun rupee hampaat tippuun :-) ...
Mika KTM300EXC
|
|
|
Post by marco#once on Feb 10, 2008 3:57:50 GMT -5
Jep jep...Keitaasta myytin vaihteistoöljyksi Hondan 2-tahti koneiden vaihteistoöljyä 80/85W 300 EXC:en. Pisti kyllä miettiin toi huoltokirjan ohje, koska hyvin tuntuu pelaavaan. Tosin koneen saa käyntiin vaihde päällä kytkin pohjassa helposti. No nyt sitten kokeileen tota Mobilia, notta nouseeko keula paremmin ja pysyykö Mika perässä :-)
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Feb 10, 2008 4:36:56 GMT -5
Merkinnät vaihtelee jo senkin takia onko yksaste vai moniasteöljy, itse ajelen vajaatahtisilla Belrayn GearSaver 80W:llä ja hyvin pelittää. Erityisesti kytkintuntumassa ero oikein merkittävä verrattuna vaikkapa ATF:ään. Tosin tarviiko noilla isoilla kytkimeen edes koskea kuin liikkeelle lähdettäessä ;-)
Autojen synteettisiin öljyihin ei kyllä kannata kosea, voi yhdellä ajokerralal pilata kytkinlevyt. Toi Hondan vaihteistolitku ei ollut temmin kytkimen mieleen, mutta hyviä täyttöpulloja niistä sai.
|
|
|
Post by Artsi on Feb 10, 2008 12:08:47 GMT -5
Just samaa mieltä Sirkun kaa! Ihmettelin pitkään kun 250 EXC -04:ssa ei vaihteet oikein vaihtunut ja sit öljymerkki vaihtui Hondasta johonkin muuhun ja vaihteet rupes vaihtumaan. Kattelin tossa jotain motskaluetteloo ja siellä oli Belrayn tuotteiden kohdalla tällane yleisesti kysyttyä jutska ja siinä ihmeteltiin näitä viskositeettejä (80W). Meillä on täällä jossain vanha keskustelu, jossa tiimin kuru, Hongan Timppa selvitteli tätä asiaa. Tuolta löyty jotain endurokuski.proboards30.com/index.cgi?board=tekniikka&action=display&thread=1159680364mut täytyykin kysyä Timpalta mihin se päätykään. Jos en väärin muista esim. Mobilin telvakki oli hinta laatusuhteelta paras. PS. Mika Valkku on vähä huolestunu, kun Kurun kisan kuntoluokkaan ei ole ilmoittautunut ketään Marcoo eikä Mikaa. www.fin-enduro.com/kilpailut.php?id=247
|
|
|
Post by kartanlukija #43 on Feb 10, 2008 13:26:21 GMT -5
Uskaltaudun tässä kysäiseen samaa asiaa KTM400EXC-r 07:n kohdalla. Minkä öljyn tällaiseen peliin olette todenneet toimivimmaksi? (Lienee ihan sama kuin 450/525?)
Nyt mulla on Hondan GN4:sta pesässä. En tiedä mitä öljyä edellinen omistaja siinä käytti, mutta kytkimen toiminta ja vaihteiden käyttö tuntuu ihan samalta kuin aiemminkin, ennen ensimmäistä itse tekemääni öljynvaihtoa.
Kylmänä joutuu hieman nostamaan kierroksia, jotta vaihteen kytkeminen ei sammuta moottoria. Lämmettyään tätä ei tarvi tehdä. Ajossa vaihteet menee päälle ihan hyvin, paitsi vapaalle kytkeminen on joskus todella tarkkaa puuhaa. Ajossa sammumisen jälkeen tulee usein käynnistettyä napista kytkin pohjassa ja lähtee ihan ok?
Pian pitäis ostaa uutta öljyä, joten kiitollisena kuuntelen kommentit, mitä olette kokeneet parhaaksi, vai ostanko samaa tavaraa edelleen...
|
|
|
Post by Artsi on Feb 10, 2008 15:26:25 GMT -5
Juu, meillä Motulin 4T (Polarin Matilta Laukontorilta, vinkin sain Leiniöltä)) on vastaavaa, toiminut hyvin. Samanlailla märkäkytkin kaikissa peleissä jumittuu käyttämättömyyttään. Maajussit vetelee Vatran diesel enginellä, heille euron/litra. Kaupunkilaiselle 36e/20l. Elikä sama ongelma, millä öljyllä kytkin pelaa, ni sillä ajetaan. Mulla ei enää kytkin irrottanu Valtran öljyillä Ahvenuksessa kerhoajeluissa toissa syksyn hitailla keleillä. Mut kertokaa kokemuksistanne, miten muut öljyt toimii.
|
|
|
Post by alén #9 on Feb 10, 2008 16:30:28 GMT -5
Lähden testaan tota Mobil 4T 15W50 ...kun kerran sillä pääsee Marcon ohi keulien ... Tosta vaihtovälistä olisin mielellään kuullut kommetteja. Olen varmaan päästellyt noin 20 tuntia nykyisillä ja nyt on ollut hieman vaikeuksia isommalle päin vaihtaessa, kun ei oo mennyt enään niin herkästi? Kytkin ei luista, mutta vaihteiden ja vapaan löytämisessä ollut hieman kankeutta? Ohjekirja tosiaan sanoo 40 tuntia. Osa syy saattaa tietenkin olla huonokuntoisuudessakin, kun ei tossa räntä-muta-spoorissa meinaa jaksaa veivata kun muutaman kilsan...heh... vaikka omasta mielestä peruskunto pitäis olla kunnossa?
Ps. Artsi ... Koutsi ottaa ihan rauhallisesti, kyllä tästä vielä jokupäivä lähdetään kuntoluokkaan testaan selviytymistä. Pikkasen on nyt pistänyt arveluttaan, kun ajaminen on muuttunut niin h...tin työlääksi mudassa ja lumessa möyrimiseksi ...tosin ollaan otettu reenin kannalta hymyssä suin!
|
|
|
Post by Jani on Feb 11, 2008 3:46:27 GMT -5
Kylmänä joutuu hieman nostamaan kierroksia, jotta vaihteen kytkeminen ei sammuta moottoria. Lämmettyään tätä ei tarvi tehdä. Tuo lienee KTM:n "ominaisuus", myös pienemmissä kuutioissa, ainakin 65:ssa. Meinaan YZ:ssa en moista ollut huomaavinani.
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Feb 11, 2008 8:28:39 GMT -5
Jahas, täällä on päästy vauhtii. Mä huomasin Delvac'sta ihan saman, kytkin muuttu puuroseks, eikä irrottanu kunnolla. Kiinanihmeessä kytkinlevyt turpoo vielä enempi koneen kuumetessa ja siten se on vielä herkempi öljylle. En ole viitsinyt synteettistä laittaa (ei ole suodatinta, vain sihti, ja siksi vaihdellu max. 7h välein) niin olen sitten käyttäny Thumper'ia, koska sillä toimii parhaimmin. Ensin pistin sisään Hondan ajalta jääneen jämän sitä GN4:sta ja kytkin ei toiminu kuumana ollenkaan. Thumper on osasynteettistä kuten GPS'kin, joka pelitti hyvin ainakin -02 KTM 250F:ssä.
Tuohon öljynvaihtoväliin: itse olen pitäny kriteerinä sitä kun öljyn väri peittyy nokeen, epäpuhtauksia se kaikki kuitenkin on. Ei ole kyllä koskaan vaihtovälillä missään nelarissa muuttunu kytkimen tai vaihteiston toiminta. Sen sijaan usein on tullut ostettua käytetty peli, jossa alkaa kaikki toimia paremmin pienen huollon jälkeen...mun ajossa toi on tunneissa ollu kisanelareilla siinä 10h, joillain enempikin. 40h on ihan hirveen pitkä vaihtoväli. Vois varmaan ajatella vaihtoväliksi vaikka 10-15l bensaa.
|
|
|
Post by marco#once on Feb 11, 2008 10:54:09 GMT -5
No tänään vaihtuu Mobilit Mikalle ja mulle...sit katotaan kuka keulii. Ruopasen kostoks vielä Hondan litkulla ja heti perään Mobililla, katotaan kuin käy.
P.S. Mikalle pientä motivointia Kuruun, niin siellä nahdään.
|
|
|
Post by oppes on Feb 12, 2008 16:56:55 GMT -5
GAS GAS EC 250-pyörässäni olen käyttänyt viime talvesta lähtien tehtaan ensiasennusöljyä vaihteistoon nimeltä GRC Gear extreme GAS GAS , joka maksoi v.-07 15 €/litra Celleltä. Kuljetus postin kautta maksoi 10 € riippumatta siitä ostinko yhden vai 4 litraa. Vaihteet ovat toimineet hyvin ja öljynvaihtoväli on ollut n. 400 km. Mieluummin vaihdan liian usein kuin harvoin. Kustannuskysymys se ei ole. Pääasia on, että pyörä pelaa.
|
|
|
Post by marco#once on Feb 14, 2008 14:22:27 GMT -5
Nyt on sitten vähän testattu Mobilia...jotenkin tuntuis siltä että kytkin ei luistais niin paljoa. En tosin mennyt pahoihin paikkoihin, vähän tommosta metsätraktorin uraa ja metsätietä. Saatan kuvitella, mutta keula tuntuis vähän kevyemmältä tiedä sitten. Taitaa olla seuraavakin vaihto Mobilia.
|
|
|
Post by alén #9 on Feb 17, 2008 2:28:18 GMT -5
Jep, Mobilit on laatikossa ja hyvin tuntuu kytkin ja vaihteet toimivan Marjamäen mutkissa. Todennäköisesti siis käytän jatkossakin Mobil Racing 4T 15W50 öltsiä mun kottareisessa... Kiitos vaan kaikille vinkeistä!
|
|