|
Post by Artsi on May 11, 2008 12:30:31 GMT -5
Kamelraideri oli mieltä peltoreenikuvista? Sää oot ottanu niin mahtavia kuvia, niiku esim. Mutalan kammopomput, et me oltas kiinnostuneita kaikista vinkeistä, miten noihin kuviin ja videoihin sais sitä viilinkiä.
|
|
|
Post by camelrider on May 12, 2008 17:15:01 GMT -5
Liikkuvan kohteen kuvaaminen on ihan oma hommansa. Lähinnä se onnistuu parhaiten kameralla jossa voi säätää valotusajan pituutta. Mä itse otan kuvat yleensä 1/60 tai 1/125 osa sekuntin valotusajalla. (valotusaika on suoraan verrannollinen liikkuvan kohteen vauhtiin ja polttovälin pituuteen, en halua liikaa sotkea teknisillä jutuilla joten pidetään homma yksinkertaisena, pokkarikameralla vain seuraat kohdetta ja mahdollisesti käytä pienintä mahdollista ASA lukemaa 100 on aika standard pokkareissa se pienin ASA luku = antaa pisimmät valoitusajat). Mutta todellinen vinkki on siinä että pitää seurata kohdetta kameralla sillä vauhdilla jolla kyseinen kohde liikkuu! Nyt kun otin sun pokkari kameralla kuvia on voinut säätää valotus aikaa ja kuvien "liikkeelle" saattaminen oli ihan tuurista kiinni. Katso esimerkiksi kuvaa jonka otit minusta mutakossa!! Ei niitä joissa olin paikallani vaan se joka on otettu hieman etuviistosta. Kuten huomaat kuvattava kohde (minä) olen kuvassa epäselvä. Se johtuu siitä että et seurannu mua kameralla lainkaan. Tällöin tausta tuli teräväksi vaikka tarkoitus oli toinen. Jos nyt ajattelet asiaa siten että olisit seurannu mun liikettä kameralla olisi tulos ollut se että tausta olisi tullut epäselväksi ja kuvattava kohde tarkaksi. Tämän huomaat kuvissa joita otin teistä ja seurasin kohdetta kameralla silä vauhdilla jolla liikuitte ohi. Hieman elävyyttä saa myös kuvaan sillä että liikkeessä olevan kohteen eteen jättää hieman "hengitys" tilaa, tällöin kuvasta tulee aidompi. Vastavaloon kuvatessa olisi hieman korjattava valotusta ja pokkarikamerassa ainoa mahdollisuus tähän on exposure correction, eli sulla on siellä valikossa -/+ valikko jossa asteikko menee 1/3 stopin portaissa. eli siellä on 2 viivaa ennen lukua "1" ja taas tämän ja "2" välissä samanlaiset 2 viivaa. jos kuvaat vasta valoon on sun asetettava asetus + puolelle jolloin kamera korjaa valotusta pidemmäksi ja täten "tummempi" kohde kuvassa saa lisävaloa pidemmästä valotusajasta. Tällöin tulee muistaa että tausta joka on kirkkaampi "palaa" hieman mutta kuvattava kohde tulee oikeaan valoitusarvoon. Jos tilanne on päinvastainen että tausta on tummempi kuin kuvattava kohde on korjaus valoitukseen tehtävä - puolelle. Menikö jakeluun? Joo, toi teidän ajoharjoitukset ja maasto on kovin erilaista mitä se on täällä Dubaissa. Terveisiä vain Dubaista jossa joku on kääntänyt lattilämmityksen huipputeholle. Laskeuduin juuri Dubain kentälle ja keskiyöllä lämpötila on 36 astetta. Muutaman kuukauden kuluttua olen taas tulossa suomeen ja toivottavsti löydämme aikaa pienelle kurakon tutkinnalle. Tälllä kertaa otan kumiset alusvaatteet päälle vaikkakin jotkút kosmetologit suosittelevatkin mutakylpyjä ihon nuorena pitämiseksi, mutta tuolla teidän tavallanne homma on kovin epämielllyttävää sillä kurakokkareet pakaroiden välissä aiheuttaa mun nuorelle ahterille kutinaa! Terveisiä täältä Dubaista teille kaikille ja oli todella hieno kokemus maistaa suomi-enduron taikaa. Jarmo Laine alias CameRider
|
|
|
Post by Artsi on May 13, 2008 13:15:51 GMT -5
KIITOS Jampe! Näitä neuvoja mää just kaipasin. Me ruvetaan Jounin kaa syventämään endurokuvaamistaitojamme. Me on tohon kuvakallerian ekalle sivulle kerätty niiku niitä parhaita otoksia.
Dubaikuvia ja juttuja odotellen, teamvirkki
|
|