|
Post by ExEndurokuski on May 12, 2008 11:43:40 GMT -5
Olisko kenelläkään lainata ketjunkatkaisuvehjettä, tai vinkkiä kuinka ketjut saa helpoiten lyhennettyä?
edit: ja ketjuthan on: 420-112L
|
|
|
Post by ExEndurokuski on May 13, 2008 12:19:50 GMT -5
Mulla on joko tyhmät kysymykset, tai kaikki on ajelemassa Itselleni vastaten: Sain vinkin että rälläkällä, ja niinhän se kävi.
|
|
|
Post by Artsi on May 13, 2008 13:03:48 GMT -5
No just olin vastaamassa, et rälläkällä. Ne halvemmat katkaisijat ei kestä rälläköimättömän ketjun katkaisua.
|
|
|
Post by kartanlukija #43 on May 13, 2008 13:05:44 GMT -5
Vanhasta Kotkasta (400 SXC -99) mulla kans ilmeisen P**kat ketjut venyi siihen tahtiin, että niitä sai joka ajokerran jälkeen hieman kiristää. Lopulta kiristysvarat oli loppu ja ketjuja lyhennettävä. Toteutin sen myös kulmurilla ja hillityllä väkivallalla... taas riitti kiristysvaraa Nykyisessä 400 EXC-07 :ssa ei samaa vaivaa esiinny, eli ketjuja ei juuri tarvi kiristellä. Rattaat kyllä kuluu, mutta yllättävän vähän nekin. Eturatasta kyllä aloin tossa mennäviikolla jo katseleen sillä silmällä, että piikillä rupee pian oleen. Tästä kysymyksiä kokeneemmille: Kuinka ohuena eturattaan piikit (13) alkaa katkeilla? Jos uuden eturattaan vaihtaa vanhan ketjun ja takarattaan kaveriksi, onko siitä muuta haittaa, kuin nopeampaa kulumista? Mieluiten kuluttaisin siis koko setin pidemmälle, mitä pelkkä eturattaan käyttöikä mahdollistaa. Pelkkä eturatas ei vie konkurssiin, joten ostan sellaisen varoiksi joka tapauksessa. Mutta mieluusti kuulisin kokemuksia tästäkin aiheesta, ketju - rataspaketin elinkaaresta. t. Juha Kivimäki
|
|
|
Post by ExEndurokuski on May 13, 2008 23:39:04 GMT -5
Moro, hyvä kysymys.
Kyllä olen vähän samoilla jäljillä, sitä en tiedä mikä on ainoa oikea tapa... varsinkin "harrastekäytössä" uusia ketjuja ja rattaita..
Jammun (85cc) eturatas oli kulunut järkyttävästi. En sitä oikein aiemmin noteerannut, koska enemmän seurailin takaratasta. Ja takaratas on aivan ok.
Nyt vielä uusin kaikki muun remontin yhteydessä, ehkä jatkossa saa riittää eturatas.
|
|
|
Post by Sirkku #31 on May 14, 2008 6:52:26 GMT -5
Mulla on Skaissa molemmat rattaat terästä ja ovat ilmeisen laadukkaatkin, koska 18Nm vääntö 428-ketjulle ja takaratas nyt kohta 150h ajettuna ei ole vieläkään juuri kulunut. Yhden eturattaan olen ajanut loppuun, kaksi on puolivälissä turvalliseen. Pelkän eturattaan uusimisesta en ole havainnut mitään haittaa.
Sen sijaan ennen kun sai temmiin tiivistetyt ketjut vaihtaa samalla kuin rattaat oli loppu, nyt loppuu ketjut ensin. Tiivistettyjä ketjuja ei tarvitse kiristellä ja sitten kun ne yks kaks venähtää selvästi, kantsii laittaa mopo heti autoon. Mulla katkes reilu 100h kohdalla ihan yllättäen viime talvena, väsyneisyyttään. Ehkä 30h välein olin kiristäny yhden pykälän (1mm). Nyt ne oli kerrasta toista senttiä ylipitkät.
Eturattaalla on sen verran kuormaa, etten kovin hammastikuiksi ajaisi.
Ketjun katkasu: Jos tappi mahtuu M8 mutterin läpi, niin sekin käy alle. Ketju niin, että poistettava tappi on mutterin päällä, M6 pultista vähän kierrettä pois ellei sopivaa tuurnaa ole, ja sitten vaan isku lekalla päähän. Ellei meinaa saada tuurnaa pysymään paikoillaan, voi päälipuolellekin laittaa M8 mutterin. Tapin pää pitää sopivasti alkuun mutteria paikallaan, joka taas pitää tuurnan päätä. Sitten kun on päässyt alkuun, voi alapuolelle laittaa vaikka hylsyn, jonne saa sitten tapin putoamaan aikansa mätkittyään. Metodissa on sekin hyvä puoli, että onnistuu metsässäkin muutamalla mutterilla ja isoilla irtokivillä ;-)
|
|