|
Post by Wettis #13 on May 18, 2009 4:52:19 GMT -5
Wroooom!
Tiedän, että tää on vanha aihe, mutta ...
Kotkan kisassa tuli kärsittyä niin paljon alustan pohjaamisesta, että on pakko kysellä hieman säätäasioita.
Etupäässä mulla on putkien yläpäässä jousen esijännitys säädöt, joihin ei ymmärtääkseni pidä koskea mikäli jouset eivät ole kuoleutuneet (jolloin saadaan näitä säätämällä korjattua "tyhjä tila"). Onko näin, että niillä ei muuta merkitystä ole?
Takapäässä puolestaan on "nopean" vaimennuksen säätö (kiintoavaimella), joka yleensä myöskin pidetään täysin auki. Milloinkas sitä pitäisi kiristellä? Olisiko sen kiristämisestä ollut hyötyä tuollaisessa Kotkan kisan tyylisessä patikossa?
Todellakin Kotkan kisassa pattia riitti aivan tolkuttomasti ja kiristelin menovaimennuksia kierrosten välissä edestä ja takaa, mutta pohjaaminen jatkui paikoitellen silti. Toisaalta ei viitsisi mitään kivirekeä pyörästä tehdä, koska yleisesti ottaen olen säätöihin vihdoinkin tyytyväinen.
-W-
|
|
|
Post by tomppa on May 19, 2009 2:45:09 GMT -5
|
|
|
Post by Sirkku #31 on May 19, 2009 6:00:53 GMT -5
Jos lisäät jousen esijännitystä 10mm, lyö se vaan 10mm myöhemmin pohjaan.
Jos/kun pohjailu on ongelma, aloitetaan ongelman käsittely nostamalla keulan öljypintaa. Ne naksut ei kauheesti vaikuta ennen kuin keulan liike alkaa hidastua, siis enempi vasta myöhemmin kuin iskun alussa. Mulle hyvä indikaattori on ollut selkeä sukeltamisen tunne keulassa, jonka saa pois kiristämällä puristusta - sitten kun se ei enää pohjaile (rajusti, kyllä sen kuuluu koko liike silti käyttää). Jos mopo tuntuu menevän nenällään, eikä puristuksen kiristely auta, voi paluuta olla liikaa. Sen taas huomaa kyllä kivikossa, kyllä tärrää!
Takapäässä taas, kuten (epäselvästi tosin) kerran koitin selittääkin, se nopean puolen vaimennus vakuttaa erityisesti kivikossa ja tietty myös pateissa niihin osuttaessa, samoin kuin liikkeen alussa hypyn alastulossa. Hidas vaimennus taas vaikuttaa paljon mm. pehmeässä hiekassa, liian vähällä vaimennuksella pyörä ei meinaa millään kampeemisellakaan pysyä linjalla. Ja niissä pateissa ja hyppyjen alastuloissa taas silloin kun mäntä liikkuu jo hitaammin / suuntakin kohta vaihtumassa paluuksi. Itse napsuttelen hitaan ensin vaikka kiinni asti, ellei sillä saa pohjailua pois, napsuttelen nopeeta kireemmäksi. Se hidas vaikuttaa kuitenkin pyörän kulkuasentoon, eli taas kerran sitä ei kannata näppituntumalal painellen ihan etanaksi virittää. Nopean puolen kiristely tuntuu huonoon suuntaan erityisesti kivikossa. Tosin sekään ei haittaa niin paljon, ellei paluuta ole liikaa.
Näissä vaan on aina semmonen pikku juttu, että näiden napsuttelu vaikuttaa lineaarisesti reiän kokoon ja simmitys taas vaikuttaa juuri sen mukaan mitä vauhtia mäntä liikkuu ja muuttuvasti. Eli vaikka siinä käsin esim. paluuvaimennus takana tuntuis olevan ihan kohillaan, voi sitä olla siellä syvemmällä/nopeemmassa ihan liikaa tai liian vähän. Eli ensin tarttis osata hakea niillä naksuilla asennot kohilleen jos sellaista on, ellei, vasta sitten alkaa pöyhimään simmityksiä.
Eikä missään nimessä viedä siihen muutoksen keppiä ihan mihin sattuu, on semmosiakin firmoja millä on lookki kunnossa mut osaaminen mitä sattuu. Mulle on kerran yks firma tehny semmosen keon, että kun sain viimein oikeanlaisen jousen, ei se voinu mitenkään toimia oikein. Eli lyhyesti: joko oli syvällä liikaa tai pinnassa liika vähän. Kiinamopokin kaikilla 18 pollellaan pysy ihan hiekassakin ladulla kun sen hokas mitä sille kepille tartti tehä.
|
|