|
Post by Artsi on Sept 28, 2009 13:43:30 GMT -5
Rupesin sitte vähä periaatteitani vastaan korjaileen tota pikkunelarin ehjää moottoria, ku kaikki sanoo, et pitää vaihtaa mäntäsarja ja venttiilit vähintään 100 tunnin välein, ittellä 135h. No, myytinmurtajana ja pikkuinsinöörinä päätin noudattaa KTMmän speksejä ja kuinkas äijän kävi?
Ensimmäinen labra venttiilin välykset Speksit: Imu 0,10- 0,15 -> mulla >0,15 pako 0,12- 0,17 -> mulla 0,2 Suameks: Välykset hiukan liian isot, mutta niiku pojat leikkisästi sanoo, niin käytössä venttiilit venyy, eli välys piänenee (ainaki Marjiksessa), siis en aio tehä asialle mitään.
Toinen labra männän renkaat Speksit: <1mm -> mulla > 1mm Suameks: Vaihtoon!
Kolmas labra mäntä Speksit: mäntä I (toinen koko II) 75.96- 75.97mm uutena, kulumisvara 0,05 -> mulla 75,95 Suameks: Ei o kulunu juuri yhtään.
Neljälteen labraan, sylinterin halkaisijan mittaukseen, ei oo vehkeitä. Speksit: 76,00- 76, 02mm -> niiku autokorjaamon poika Eke, ekana kysy, onko hoonausjäljet jäljellä. Oli! eli ei o sylinteri kulunu käytännössä yhtään!
Summa summaarum: Verellään seuraavat satatuntia ja vaihdetaan mäntäsarja ja venttiilit sit mietitään kirtokangen vaihtoo. Kommentoikaa meneekö myytinmurtaja liian pitkälle?
|
|
|
Post by Jarkko on Sept 28, 2009 14:23:58 GMT -5
Laskepas huviksesi paljonko maksaa jos vaihdat nyt venat ja männän ja paljonko maksaa jos se pata räjähtää. Sillä erotuksella voi arvioida riskin kannattavuutta. Ja yleensä nämä taitaa hajota johonkin väsymisen aiheuttamaan hiushalkeamaan männässä tai venttiilin katkeamiseen. Niitä on vaikea mittailla ennakolta. Parempi vaihtaa ajoissa kuin liian myöhään.
Vaihdoin ennen Vesijärveä omaan piikkiin ekan kerran männän ja tunteja takana ennen sitä 35. Manuaalissa on vaihtoväli kisakäytössä merkattu 20h ja amerikan foorumeilta olen lukenut, että dynossa näkee eron suorituskyvyssä jo 11-12h tunnin jälkeen, joilloin pitäisi vaihtaa uusi rinkula. Omalla pers tuntumalla edellisellä samanlaisella pyörällä kaksi männänvaihtoa tehneenä sanoisin, että sopiva vaihtoväli minun käytössä on noin 40h. Sen jälkeen eron huomaa suorituskyvyssäkin.
|
|