eke
Full Member
|
Post by eke on Oct 16, 2009 1:07:00 GMT -5
Mistä johtuu etujarrun "pehmeys"?? Oon vaihtanut nesteet ja ilmannut samalla huolellisesti - ainakin omasta mielestäni - ja sama vaiva vaan jatkuu, jurrua pitää muutaman kerran pumpata ennenkuin jarrusta tulee herkempi. Onko nesteen seassa kuitenkin viä ilmaa??
|
|
eke
Full Member
|
Post by eke on Oct 16, 2009 1:21:09 GMT -5
samaan aiheeseen liittyen. sanokaapa kun ootte paljon kauemmin pyöriä rassaillu. Miks jarrukahvaa pitää painaa syvempään kun jarrupalat kuluu? Kun jarrupala kuluu ja jarrysylinteri painuu syvempään niin eiks taas pitäis vastaava määrä nestettä tulla tilalle ja kahvan painuman pysyä samana? Sitä voi toki säätää siitä sillä kahvan säädöllä, mutta mutta. Onko tää ominaisuus vaan kotarissa? hä? Auttakaa ny miestä härässä, "herää keskellä yötä kylmähiki otsalla ja miettiin tämmösiä"
|
|
|
Post by Jarkko on Oct 16, 2009 1:42:03 GMT -5
Ensinnäkin, onnittelut. Kun tuo jarru alkaa vaivata, se on merkki siitä, että vauhtia on tullut lisää ja etujarruakin aletaan käyttämään niin kuin pitää Kotarin jarrut ovat high maintenance tyyppiset. Joko niitä pitää ilmata jatkuvasti back bleed menetelmällä tai sitten vaan hyväksyä tuo ominaisuus. Osaa porukasta tuo tuntuu vaivaavan enemmän ja osaa vähemmän. Joissakin kotareissa jarrut kestää herkkänä uudesta vähän pidempään, joissakin alkaa ongelmat alle 20h ajolla. Ja aika paljon riippuu siitäkin millaiset kämmenet/sormet on, noi kotarin kahvat on tehty vähän järeämmille lapioille kuin japsit. Itsellä ollut pari kotaria (molemmat uudesta) ja vaihdoin niihin molempiin lopulta Nissinin pääsylinterin. Alkaa jarrutkin pelata ja tuntuma paljon parempi. Kaikkea muutakin tuli kokeiltua, mutta tuo oli paras tapa saada ne pelaamaan kohtuu hinnalla. Kotarin hard parts kataloogista saa myös noita parempia Brembon osia, joilla nuo tehdaskuskit ajaa.
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Oct 16, 2009 3:40:32 GMT -5
Nissin tai AJP tilalle, maksaa suunnilleen saman jos tilaa ulkomailta. Suomesta saa AJP:n samaan hintaan kuin maailmaltakin ja vaikka mun kautta. Trialeissa on kakissa AJP:t jarrut ja kytkimet, todella herkkiä ja täsmällisiä. Yksi pika-apu tohon kotarin jarruongelmaan on nippuside... eli ajamisten jälkeen ja aina kun säilytät pyörää, pumppaa muutama kerta etujarrua ja sitten sippuside puristaan jarrukahvaa pohjaan. On ainakin mulla rempuloissa toiminu.
E: se kahva painuu syvempään kun paineenalainen tilavuus kasvaa ja siinä tilavuudessa on sitä ilmaa liuenneena.
|
|
|
Post by Wettis #13 on Oct 16, 2009 7:32:16 GMT -5
... mulla myös samat vaivat kuin Ekellä perk.... Mä oon jo luovuttanu ja oppinut elämään ilman etujarrua (tai siis hyvää etujarrua).
Tuo nippusidekikka auttaa oikeesti jonkinverran (kannattaa siis kokeilla). Ainoo millä sitä jarruatehoa saa riittävästi on säätää jarrukahva niin kauas, että se ei puristettaessa ota kiinni tankoon vähään aikaan ... P**kahan se on, mutta lohduttaudu sillä, että niin ne on muillakin Kotarikuskeilla ;D
-W-
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Oct 16, 2009 10:42:46 GMT -5
100-130e pääsylkkyyn on mun mielestä aika pieni raha 8-10 keur pyörään kun sillä siitä saa hyvän... itse en oo mitenkään herkkä takajarrusta (paitsi niljasissa kallioalamäissä...), etujarrulla lähinnä hidastukset hoitanu jo harrastuksen alkumetreistä ja se on herkkää, niin herkkää
|
|
|
Post by Jarkko on Oct 16, 2009 14:29:10 GMT -5
Multa saa käytetyn Nissinin pääsylkyn hintaan 70e. Mukana ehjä kahva, banjopultti ja kupariprikat ja se on 2003 CR 250:stä. Bolt on ja toimii. Kotarin takajarru taas vaatii umpinaisen levyn, muuten on aika on/off tuntuma. Mut tämä takajarrun ominaisuus on nyt melkein kaikissa vehkeissä.
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Oct 17, 2009 0:03:16 GMT -5
Nyt eke käy äkkiä kiinni tarjoukseen... semmonen mies myy joka kans huoltaa niin ei kyl haittaa että on käytetty
|
|
eke
Full Member
|
Post by eke on Sept 9, 2010 7:28:06 GMT -5
toissa iltana vaihdoin etujarrun kahvan ja sylin välissä olevan säätöpalan pidemmäksi (sattu oleen muutama laatikossa) jarruun tuli enemmän tuntoa. En oo viä testannut ajossa, sit vasta tietää totuuden. Palaan asiaan.
|
|
|
Post by Jarkko on Sept 9, 2010 10:55:08 GMT -5
Toikin on kokeiltu ja erilaisella vipuvarrella oleva kahvakin on jossain hyllyssä kaikennäköisten korjaus yritysten jälkeen ylimääräiseksi jääneenä. Viime viikonloppuna Paulaniemessä hyvpistelin taas yhtä Nissin viritettyä kotaria ja oli aika eri tuntuma siinäkin pyörässä.
P.S. Se Nissinin jarrusylkky on muuten jo myyty.
|
|
eke
Full Member
|
Post by eke on Sept 9, 2010 12:15:50 GMT -5
Ok Jarkko, hyvä kuitti. Mut kato kun sitä haluaa ihan omin sormin joskus näitä asioita rakoo. eihän sitä ny voi ihan heti uskoo mitä muut sanoo Siis riittäis jos vaan sen "työsylinterin" vaihtais? PS. kokeilen ny kuitenkin viä sitä viritystäni, kun se ny on jo siinä tehtynä.
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Sept 9, 2010 14:12:39 GMT -5
Eikun pääsylkky, eli se kahvan pää uusiks. Rempulin ongelma kulminoituu mun mielestä liian ahtaaseen paluukanavaan, eli neste kun vähänkään likaantuu, ongelmat alkaa. Kahvan vaihto on siis vain oireen hoitoa, ei aiheuttajan. Ota se säiliön kansi irti ja vedä ruutalla nesteet pois, näet sen reiän. Sitten vertaat Nissin (Japsit) tai AJP (Gas, Sherco, Trialit, halppismallia monissa mopoissa), huomaat ero. Brembon männän ajoitus on vähempi tarkalla, mutta paluureikä kovin kovin pieni. Jos raaskit 25e sijottaa koneelliseen ilmaukseen ja sen jälkeen viitsit vaihdella liemiä 10-20h välein, rempulikin toimii. Mutta jatkuvaa huoltoa se vaatii, mitä enemmän jarrua käytät, sitä enemmän.
|
|
|
Post by Jarkko on Sept 10, 2010 2:32:16 GMT -5
Eke, sitä on itsekin tullut etsittyä nämä kaikki jutut yritä ja erehdy menetelmällä ja nyt yrittää vastaavasti auttaa muita jos vaan näkee jonkun kamppailevan samojen ongelmien kanssa. Ei nämä foorumin jutut aina ole pelkkää kettuilua vaikka joskus voi siltäkin tuntua. Yksi hyvä vinkki on pitää silmät auki ja tutkia aina noita vetomiesten pyöriä, kun on vaan mahdollisuus. Niistä löytyy aina kaikkea mielenkiintoista rakennelmaa.
Kyllä ne kaikki muutokset tilannetta vähän parantaa, mutta hetken päästä se jarru taas vaatii lisähuomioo.
|
|
|
Post by Jyrmy on Sept 10, 2010 11:33:24 GMT -5
Mitäjä prempon osia mun etujarrus o? Ei oo meinaan tota oiretta.... Ulkosesti en oo huomannu muuta eroo mut letku on vaihettu teräspunos sellaiseen.takajarru onkin luokkaa puukengät asfalttiin ja sormet ristiin...
-virkin kreikan kirjeenvaihtaja-
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Sept 10, 2010 12:12:23 GMT -5
samaa määkin miettisin mit jyky,pyöräl ajettu aikas paljon ja jarrut pelaa hienosti,taitaa näääs ol jotain hiplaajia,mul on kahva niin helkutin lähel tankoo,kun luoja luonut lyhkäset sormet,osal nääs lyhkäset jallaat,no mul ol kyl nääs hiukan muokattu yht reikää siin sylkys,ei parane vettää kahvasta,kun yhel sormel tai mennee et kaut ympär,nääs noi reijät ja sovitteet pitää ol kunnos,vähän niinkuin peiton allakin
|
|