|
Post by tomppa on Oct 23, 2009 12:32:04 GMT -5
Elikkäs -08 ja uudemman 450 orggis jousta olisin vailla. Mopossa paikallaan 69-250 joka on liian löysä. Hieman epäilyttää että voi tuo 72 olla myös liian löysä. Jos jollain olis alkuun vaikka hövelisti lainata tuota 72 jousta niin voisin ainakin mitata sillä sägit ja käydä ajamassa että josko se olis passeli vai pitäiskö olla jopa 76... Eli saa tarjota myös sitä 76:sta.
|
|
|
Post by Jarkko on Oct 24, 2009 2:17:47 GMT -5
Pikaisesti vilkaisin noita jousilaskureita, niin 76 vois olla lähempänä. Ja keulaankin 4.4 jos vakiot on 4.2.
|
|
eke
Full Member
|
Post by eke on Oct 24, 2009 8:11:36 GMT -5
Mistä linkistä ton jousilaskurin löytää, vai löytääkö sitä mistään nettilinkistä? Kiinnostais laskee itelle takaiskariin jousen tiedot.
|
|
|
Post by Artsi on Oct 24, 2009 11:31:34 GMT -5
Panin jousipankkiaiheen tekniikka sivuille
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Oct 24, 2009 12:09:10 GMT -5
Race Tech'n sivuilla ainakin, samoin jollain Öhlins-sivuilla. Mutta ei nuo jousilaskurit mitään autuaaks tekeviä todellakaan ole, että hyvin se itselle paras olla vaikka 5% löysempi tai kovempi.
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Oct 24, 2009 15:10:02 GMT -5
joo noita jousia tuli joskus koiteltua ja lopputulos oli ain yhä sekava,itsel 66 40mm sagil ja tuntuu et kerkiää mitä lanttu ja treenimäärä antaa myöten,painoo 82kg,räppil jousi 63 sag 40mm ja painoo yli 90kg ja sanoo et pääsee minkä pää kestää vetää,et siin jousilaskuria.ei ne jouset ja iskarit tätä maapallon kiertosuunta vaihda.me ollaan keskitytty reenamiseen nykyään,ja unohdettu mullistavat muutokset,kyl toi korvien väli ratkasee aika paljon.ET TÄS ÖHLINSIÄ TURUSTA
|
|
|
Post by Jarkko on Oct 25, 2009 5:41:34 GMT -5
SX :ssä on paljon jäykemmät simmitykset iskarissa ja sillä perä ei löysälläkään jousella valu ajaessa niin alas kuin EXC:ssä. Eli ajotuntumalla noita kahta on turha vertailla. Sag mittaukset pitäisi tehdä iskari lämpimäksi ajettuna ja varsinkin PDS iskarissa rebound klikkeri täysin auki, niin rebound vaimennus ei sotke mittausta. Toinen vaihtoehto on pumppailla perää useamman kerran ja antaa se asettua. Kaikkien kotarien vakiojouset ei tällä tavalla mitaten kanna edes itse pyörää tarpeeksi ilman että esijännitystä kiristää törkeästi.
Muutenkin tuo kuski päällä sag mittaus on vähän niin ja näin, kun ajoasento vaikuttaa mittaukseen niin paljon. Itse laittaisin tässä kyseisessä tapauksessa 76 jousen, säätäisin laskeuman ilman kuskia 40mm ja lopettaisin mittailut siihen. Sen jälkeen ajamalla hienosäätää +/- puolikierrosta suuntaan jos toiseen. Mx techin jousilaskuri on kotareille kohdillaan, ne on niiden erikoisosaamisalue.
Jos siis pyörän perän haluaa kulkevan tarpeeksi ylhäällä ja samalla kääntyvän kurviin, niin kuin kuuluu.
|
|
|
Post by Jarkko on Oct 25, 2009 5:43:33 GMT -5
Niin jäi sanomatta, että tässä on siis kyse painavammasta nelarista. Noi pikkukaksitahtiset pärjää vähän löysemmillä jousilla.
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Oct 25, 2009 13:34:31 GMT -5
on jarkko ihan asialliset keskustelut.olen koittanut just kompensoida tota takaiskarin jousen kantavuutta pitämäl paluuta tommoiset 12 naksua kii ja vaimennusta siis hidasta joku 22 kii ja nopiaa 2 kierrosta,joutuu pateis tekemään hiukan kaasun kans töitä mun mielestä toimii tai ainakin mun tyylil.Minun mielestä saan täl systeemil pidettyä perän ylhääl ja ei tule pakkaantumista ja pyörä kääntyy,onkohan tämä mun teoria täysin turun ÖHLINSIÄ.Ajan mieluummin löysemmil jousil ja kovemmal vaimelluksel
|
|
|
Post by Jarkko on Oct 25, 2009 14:13:02 GMT -5
Turun teoria on ihan sama kuin kotarin insinöörienkin. Itse olen näihin neljään viimeiseen pyörään rakennellut itse simmitykset (+ muutamiin muihin) ja kannatan omien kokemusten perusteella vähän perinteisempää näkemystä. Jousilla pidetään pyörä oikealla korkeudella ja simmeillä tapetaan se ylimääräinen liike suuntaan jos toiseenkin. Muutenkin ihan tarpeeksi vaikeaa hommaa.
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Oct 25, 2009 15:12:51 GMT -5
Milloin milläkin tehtaalla milloin minäkin vuonna suositaan joko vähän kovepia jousia ja vähempää vaimennusta tai sitten justiinsa päin vastoin. Sag:t ns. suositusten sisällä käy kummiskin aika laajalla skaalalla jousia. Itse suosin hiukan painoon nähden jäykkiä jousia ja vastaavasti vähemmän vaimennusta. Näin paketti on herkkä = korkeempi ominaiskulmanopeus = tekee nopeissa iskuissa paremmin tahdissa pidemmän liikkeen = imee epätasaisuudet täydellisemmin. Mutta mun valinta onkin kivikko ennemmin kuin hiekka. Rossiradalle optimiin tarttee jopa löysemmät jouset ja koko simmitykset uusiksi. Tää taas paljolti siksi kun tulee se pohjaanlyöntikumi 5cm aikasemmin vastaan. Kun taas teen toisille, pystyy täysillä joustoilla toteuttamaan simmitykseen enempi progressiivisuutta alkuherkkyys säilyttäen.
|
|
|
Post by Wettis #13 on Oct 28, 2009 10:53:14 GMT -5
Wroooom! Kertokaapas viisaammat hieman enemmän noista nopeista säädöistä, mikäli joku on niihin uskaltanut koskea. Itselleni on karrikoiden sanottu, että niiden kuuluu olla auki, eikä niihin saa koskea Eli milloin etupään nopeita säätöjä on syytä "kiristää" auki asennosta ja milloin takapään? -W-
|
|
|
Post by tomppa on Oct 28, 2009 12:22:27 GMT -5
Ei sulla Wettis oo keulassa mitään "nopeaa säätöä". Keulassa sulla on esijännityksen säätö (mitä varmaankin ny pidät etupään nopeena säätönä) ja perässä on nopee ja hidas menovaimennus.
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Oct 28, 2009 14:32:06 GMT -5
juu,tomppa on oikees ton keulan suhteen,nämä on näitä mieltymys kysymyksiä, mut itse tulen laittamaan isonmutterin kiinni kärmeksel kierroksen vaan,kun siel on jokunen kivi ja piikkirengas takana,ja varmaan lumeton maa,niin ei lipsu kivis niin pahasti.krossiradal,le olen vääntänyt sen kiinni ja syväs patikos ja kesäkelil muutenkin antanut olla sen reilut 2krs max 3krs.mun mielestä se nopia vaimennus ainakin vaikuttaa semmoiseen pattiinkin mitä on tehotankil niin säädettävän arvoselta mutterilta.kyl se on tämä touhu aika paljon kans on päivästä kiinni ja ajofiiliksestä..loukkaamatta ketään niin marjiksessa itse ajelleena niin tulee varmaan helpol säädettyä pyörä sinne sopivaksi niin patikos samoil säädöil voi olla orpoolo,kun se on kuitenkin aika kivinen paikka,itse kyl säätäisin just samal lail jos olis kotipolku.
|
|
|
Post by Wettis #13 on Oct 28, 2009 15:02:32 GMT -5
... jees, totta tuo etupäähän oli tosiaan esijännityksen säätö. Puhuitko Nisula nyt edellisessä viestissä etupään esijännityksestä vai takapään nopeen vaimennuksen säädöstä? ... vai molemmistä -W-
|
|