|
Post by Sirkku #31 on Dec 13, 2009 16:41:31 GMT -5
Ero VAIKUTTAA nimelliseltä, mutta kun takapään painuma putoo esim. 13cm -> 11,5cm, vastaa se jo keulaputkien nostoa saman 15mm! Kaiken lisäksi takajousen kiristys 10% vaikuttaa sun keulan joustoon lähes tuplaten saman, eli kantsii ehdottomasti kokeilla. Perä tuntuu varmasti kovalta tolla, mutta hetken ajettuasi huomaat eron balanssissa ja saattaa olla just sopiva sulle - ottaen huomioon, että alla lienee vakiosäädöin rossi-iskari.
|
|
|
Post by Artsi on Dec 14, 2009 13:27:19 GMT -5
No hyvä, Jämsän aijät on käpistelllyt sitä.
|
|
|
Post by Artsi on Dec 20, 2009 1:38:28 GMT -5
Nyt on 76 alla, hain Keitaasta, kun tiimin pankista, ei löytynyt. Laankosken Pete piti aika jäykkänä tota jousta, itte se vetelee orkkiksella (66). Mun 72 on menossa Artulle kokeiluun, mut sitä ennen Jyrmy lainas sitä. Saas nähä, kuinka äijien käy?
|
|
|
Post by Hightower on Dec 20, 2009 2:56:14 GMT -5
Itellä 69. Otan Jyrmyn 66 testiin . Kyllä nyt jousi vaihtaa omistajaa
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Dec 20, 2009 5:10:15 GMT -5
juu meil olis 63 ja 66 vapaana koe käyttöön,mul itel nyt 72 paino 82kg ja räppil 80 paino 92kg ja molemmat pirun tyytyväisiä,eli kulkeutuu sinnekin päin jos joku haluu kokeil,mut ei myytävänä
|
|
|
Post by Artsi on Dec 20, 2009 11:48:44 GMT -5
Oho, ompas Räpil vetomiäste jousi, ilmankos se ni lujaa menee. Mulle kävi nii ku Sirkku ennusti, kivikossa vähä jäykkä ja tappisuorilla tosi hyvä. Vähä kävi mieles et, mites jos talvella mulla 72 ja Artul 69, sit kesäl mul 76 ja Artul 72. Sanas sääki ny Jyrmy jottai.
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Dec 20, 2009 14:11:48 GMT -5
sen on pakko vetää niil mitä alle laitetaan,oliko sul artsi sag mis mitas,meil nois jousis molemmil joku 38mm,jos lainaat sitä jousta jos vapaana niin voitais laittaa se räppil paikalleen,kun tullaan sinne ajamaan.räppin kyyti alkaa oleen kylmää,et mahtaako ennen kevättä nousta beehen
|
|
|
Post by Artsi on Dec 20, 2009 14:25:00 GMT -5
No ihan samaa miätin ton kuljun porukan suhteen, ettei vaan ois Bee-kamaa. Mut en sanonu mitään, ettei sitte lakkais morjenstamasta. Mut sans ny viä mitäs toi sag mis mitas ja 38 tarkottaa, ollaan viä vähä jäässä pikkujouluista?
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Dec 20, 2009 14:43:39 GMT -5
Sitä et niil roikkuu porkkaperät ihan törkeesti pyörän omalla painolla. No ehkä se on joku salaisuus päästä pienillä paluuvaimennuksilla, mut tuleepahan PDS-mäntä ainakin töpäkästi vastaan.
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Dec 20, 2009 15:12:17 GMT -5
tulee mitä tulee vastaan,pääasia et homma pelaa,joskus silvan suositteli jotain 42mm sagia,juu se sag on kun pyörä pukil ja pyörä alas niin perä painuu meil ton 38mm ja kun istutaan pääl niin mul painuu 104mm ja räppil joku 109mm.on sekin sirkku huomattu,kun se jousi on kireel niin ei toimi kivikos ja patikos joutuu pitää paluuta reilusti ja sit pomppii kivikos ja pakkaa pienes patis,kun me ei paljon iskareita simmitellä,vaan on tuol itävallaskin niil joku käsitys noista iskari hommista.
|
|
|
Post by räppi on Dec 20, 2009 15:26:38 GMT -5
no juu,toi jousen numero kertoo lähinnä kuskin (yli)painosta...Jussi laittaa tota propagandaa meikäläisen vauhdista näköjään sinnepäin mut älkää olkaa huolissaan,ennallaan on pysynyt!Meikäläinen on kyllä noissa iskariasioissa niin pekka palikka et mä olen jättänyt ne huolet asiantuntijalle(Jussi).Mä ajan vaan,en varmaan huomais jos siel ois iskarien paikal jotkut järvisen vanhat puusukset...Nyt täytyykin varmaan vaihtaa lajia taas tohon hiihtoon kun meidänkin leveysasteilla tulee lunta.Hyvät joulut muuten kaikille endurohemmoille sinne Tampereen suuntaan ja toivottavasti päästäis taas pian sinnepäin kaasutteleen!
|
|
|
Post by Jarkko on Dec 20, 2009 15:31:33 GMT -5
Kyllä Turun mies puhuu asiaa. Perän oikea painuma ilman kuskia on kotarissa siellä 40mm kieppeillä +/- 1 kierros. Tämä on useammankin suomalaisen iskagurun kanta (mm Topi tällaista mulle suositteli) ja myös tehdastiimissä käytössä. Ja itsekin tullut todettua kolmella erilaisella kotarin iskarilla. Noi 35mm ja pienemmät sopii japskeihin. Tietty jos haluu pintakovuutta ja peräkorkeita niin sen kun pingottaa tiukemmalle.
Mulla taisi olla jossakin kotarissa jopa tilanne, ettei sitä vakiojousella saanut 38mm pienemmäksi kuin jollain yli sentin esijännityksellä. Tuppaavat laittamaan tehtaalta sen verran löysää tavaraa vakiona.
|
|
|
Post by Jyrmy on Dec 20, 2009 16:07:55 GMT -5
66 vaihtu 72 ja suunta parani, Hannun ja Peten avustuksella vielä pientä säätöö etupäälle ja hyvältä tuntuu... siirsin viä ohjaustangon taaempiin kiinnityskohtiin ja sain näin omasta mielestä tasapainosemmaksi ajoasennon.
72-74 (76?) jousi menee varmaan ostoslistalle, kokeilen tuota artsin jousta ny viä varmaan jokusia tunteja...? jos ei kiire takas?
72:lla sag ny 35mm luokkaa, noin 110mm painuu istuessa, esijännnitystä noin 7mm, seuraavaksi sitä vähä auki et saa 'löysemmäksi' ton perän. koeajoo kumminkin ensin.
semmosta tännepäin, seuraavan kuukauden aikana 10 työpäivää et ehtinee testiäkin ajaan..
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Dec 21, 2009 3:11:05 GMT -5
nyt puhutaan sit vakiomittasista iskareista,ei jatketuista,ei lyhennyteistä.nyt men kyl toi sirkun kommentti yli tosta jarkon kommentista,mut en kyl varmaan ymmärrä kaikkee lukemaani sit.Topi,silvan,gustu,ja kotarin tehdastiimi suosittelee 40mm sagia ja olen jutellut usesasti noista iskareista semmosen kaverin kans joka on täs uudes kotarin tiimis ja on samoil linjoil,et mun osalta nyt homma paketoitu,ja kysehän on nyt ollu sit vaan sagista,et ei sekoiteta tähän simmityksiä,ajovauhtia,mieltymyksiä....LOPPU
|
|
|
Post by Jarkko on Dec 21, 2009 3:41:11 GMT -5
Kyllä Nisula tässä riittää käytännön järki ja omat testit kuten olet huomannut. Noita 40mm sagin suosittelijoita löytyy ympäri maapalloa tuon listan jatkeeksi kymmeniä ellei satoja.
Sirkulle, ei lähdetä puhumaan muitten tietämättömyydestä, kun siitä ei näköjään mitään tiedetä. Kyllä jousen esijännitys vaikuttaa aina pintaherkkyyteen.
Jos mennään vielä tuohon PDS männän vaikutus saivarteluun, niin suurimmassa osassa kotareiden vakioita takaiskareita ei se kakkosmäntä tule merkittävästi vaimennusliikkeeseen mukaan ennen puolta väliä. Vanhemmissa kuin 09, ei edes puoleen väliin. Ekoissa PDS malleissa (taisi olla 98-99, se mäntä vaikutti oikeasti aiemmin). Silloin on sen männän vaimennusliikkeeseen aiheuttaman nousun kannalta se ja sama onko sag 35mm vai 40mm, jos jousi on TARPEEKSI JÄYKKÄ ja koko perän joustoliike 310mm. Eikä tuohon tarvita yliopistotason matikkaa, jos joku ei sellaista ole vielä lukenut.
Ja jos Sirkku viittasit tuolla viimeisellä setupilla ilman PDS:ää sen kakkosmännän poistamiseen tai simmien poistamiseen kakkosmännästä niin sellainenkin viritys on varmaan lähemmäs sadan erilaisen simmityksen/iskarivirityksen seassa allekirjoittaneella ollut. Sitten kun sellainen pohjaa, niin lähdetään kuuta kiertävälle radalle. Vaikka olisi progressiivinen jousi.
Ne nenällään kulkevat kivikkoon tehdyt hetekat on hyviä kiertämään niitä kiviä ykkösellä. Mutta kun niillä pitäisi ajaa kivikoiden läpi suoraan kovempaa, niin on aika vaikea ennakoida lähdetäänkö kuuhun ekasta, tokasta vai kolmannesta kivestä. Tai siitä ojan penkasta, tai juuresta tms. Älkää ymmärtäkö väärin, itse haen juuri talvisäätöjä ja ne on merkittävästi herkemmät kuin kesällä (takaiskarissa kolmas herkempi simmitys kahden viikon sisällä, keulassa teen tiistaina kolmannen). Mutta silti pyörän perusgeometria pitää säilyä ja alustan kestää pahatkin yllärit ilman että perussuunta muuttuu tai pyörä tekee yllättäviä liikkeitä. Näin ollen muistakaa päivittää myös etujouset tarpeen mukaan takajousta päivittäessä, EXC malleissa enemmän tarpeen kuin rossimalleissa, koska rosseissa on jo valmiiksi keula jäykempi. Yleensä se tarkoittaa aina epämukavuutta hiljaisempaan vauhtiin, mutta toisaalta turvallisuutta kovempaan. Ja jos sitä kovempaa ei ole kokenut, niin voihan se hetekakin tuntua turvalliselta.
Tämä riittää minun osalta tälle palstalle. Apua lupaan tarjota jos joku sellaista kokee tarvitsevansa. Täällä menee näköjään jankkaamiseksi, eikä aina jaksa.
|
|