|
Post by Artsi on Dec 21, 2009 13:05:58 GMT -5
Vau, kyllä on porukal tietoo, ihan kananlihalle menee ! Ja mää viä tunnen noi kaikki !!!
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Dec 21, 2009 15:57:47 GMT -5
Kiitos Artsi kevennyksestä, herätit ainakin tän eipäs-juupas-toopen... missäs semmonen "katson-peiliin" -hymiö löytyis
|
|
|
Post by Wettis #13 on Jan 4, 2010 5:18:17 GMT -5
Wroooom! mittaililin eilen hieman painumia ja mulla näyttäis olevan sagia 40mm ja kuskin kanssa 120mm. Kuulostaako tuo 120mm jo siltä, että pitäis vaihtaa takajousi 69 => 72??? ... mitäs mieltä raati viisaudessaan on? -W-
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Jan 4, 2010 11:07:20 GMT -5
jousi 72,sag mun mielestä talvel ok 40MM,kesäl vaik kierros piukempaan tai kaks.LOPPU
|
|
|
Post by pauli on Jan 9, 2010 11:55:33 GMT -5
Moro! Mulla on kotarissa 88/250 jousi, sag 35mm ja ukko päällä 125mm. Riittääkö jousen vaihto 92:si vai pitääkö hommata vielä jämäkämpi? Painoo on kumminkin ajokamat päällä n. 109kg, pyöränä 300 exc -07. Laitoin tänne kun tämä tuntuu olevan aktiivisempi foorumi kuin Off...Pro!
|
|
|
Post by Wettis #13 on Jan 9, 2010 14:18:40 GMT -5
... ite en oo mikään pro alustan säätäjä, mutta nyt omasta kokemuksestani voin sanoa, että vaihdettuani oman jousen 69:stä 72:seen, niin kuskin sag putosi n. 8mm (120mm => 112mm). Pyörän sagin saadin molemmissa tapauksissa 40mm eli ovat sinänsä vertailukelpoisia.
Eli tuon laskuopin mukaan kuskin sag laskee sulle n. 10mm mikäli pidät pyörän sagin 35:ssä ja laitat tuon 4Nm kireämmän jousen. Ei varmaankaan oo kovin kaukana yleisestä mielipiteestä paljonko painumien pitää olla, mutta ...
-W-
|
|
|
Post by pauli on Jan 9, 2010 15:00:26 GMT -5
Joo, sitä 40/115mm settiä näyttävät useat suosittelevan. Mun painolla tolla 88 jousella tuohon 115mm ei päästä ellei esijännitystä lisää aivan älyttömästi. Jos nyt olen oikein tulkinnut nettikirjoitteluja eli niin jäykkä jousi että saa painumat tuohon 40/115mm ja mahdollisimman vähän esijännitystä? Meneeköhän nää ihan mettään nää mun hajatelmat
|
|
|
Post by Wettis #13 on Jan 9, 2010 15:04:49 GMT -5
... samanmoinen käsitys on myös itselläni. Kuulostellaan mitä Pro kuskit sanovat. -W- ps. ... ja kesäx pyörän sagin vois kiristellä n. 35mm (eli pari kierrosta jousen esijännitystä kiinni 40mm => 35mm)
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Jan 9, 2010 16:25:51 GMT -5
juu moro pauli,täs muutama esimerkki.jarkko ajaa kovaa on suhkot löysät iskarit,samppa vetää 2010 vakio iskareil kovaa,artsi jämsän kepeil,minä ja räppi 09 vakio krossi iskareil ja jäykemmil jousil aika kovaa kans,et kyl se aika paljon miehestä kii mut,lait 92 jousi ja sag 38-40mm niin on aika hyvin kohdallaan ja älä muuta pyörän kääntymistä esijännitystä lisäämäl vaan nosta keula putkia viiva kerrallaan et saat mieleiseks,näit on kyl testailtu ja se 35 sag käy krossiin,mut suomienskaan vie kyl alkuherkkyyden pois.oli muuten hieno toi juttu et aktiivisempi kuin offroadpro,täähän kohta johtava endurosivusto.kohta lempäälä tulee silmil,kun turusta uskalletaan antaa mielipiteitä,mitäs wettis vähättelee itteensä,jaa niin paulil on 2t-pyörä,niin wettis sekos et kuin moneen reikään laitetaan öljyä ja putsareita,ja mites emol sitä suomiliimaa luovutetaan.kyl wettis on nelarimiesten esikuva,kun ei raaski ajaa,vaan näyttelee keskaria lakalaivas,ja vittuilee et tyyli loistava ajaa,mut vauhti puuttuu täysin
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Jan 9, 2010 16:30:57 GMT -5
niin unohtus mul esijännitystä noin 3mm ja sag talvel 39mm ja painuma kuskin kans 109mm,noi krossi simmitykset kyl vaikuttaa asiaan.TURKU HILJENEE,LEMPÄÄLÄ AVAUTUKAA
|
|
|
Post by pauli on Jan 11, 2010 7:29:15 GMT -5
Väliaikatietoa: Soittelin tänään aika moneen paikkaan ja kaikissa suositeltiin vieteriksi 80 tai 84 lineaarista jousta, SAG:n säätää 35-40mm ja unohtaa sen painuman kuskin kanssa, siis talvikeleillä.
|
|
|
Post by tomppa on Jan 11, 2010 7:50:02 GMT -5
Täytyy pistää omakin lusikka soppaan ja viilata pilkkua.
Aika monesti mainitaan tuo "unohda painuma kuskin kanssa". Tuohan pätee vain ja vasta silloin kun se jousi on oikein mitoitettu kuskin painoon nähden. Sen voi tehdä ainakin parilla tapaa; -Lukee manuaalista mikä on suositus minkäkin painoiselle kuskille ja ostaa sellaisen jousen -Säätää sen staattisen sagin kohdalleen ja mittaa sagin kuskin kanssa - myös tämä pitäisi olla oikealla hehtaarilla tai tulee asiaa jousikauppaan.
Vasta sen jälkeen kun tuo jousi on oikea kannattaa unohtaa se painuma kuskin kanssa ja pelata säädöissä sen staattisen sagin kanssa.
Toinen huomio; se etupää on suunniteltu pariksi sille takaiskarille. Jos sulla on takajousi liian löysä niin todennäköisesti ne keulajousetkin kannattaa vaihtaa jäykempiin.
Kotareitten vakiojouset taitaa olla 75-85kg painoiselle kuskille (ajokamat päällä) suunniteltu.
Vaikka en ulkoa osaakaan selostaa shimmipakkojen käyttäytymistä niin aika pitkälle pärjää myös maalaisjärjellä. Ja RR-pyörän iskareita on muutama vuosi tullut säädeltyä - asfaltilla se on tosin enempi hienosäätöä kun tuolla lepikossa. Mutta joka paikassa perusasia on se että ensin pistetään oikean jäykkyiset jouset keulaan ja perään ja sitten säädetään ne painumat - sitten vasta hinkataan niitä vaimennuksia. Ja yleensä kannattaa myös lähteä siitä liikkeelle että yritetään säätää, mutta jos ei mieleistä tule niin sitten shimmitetään, mutta ennen sitä pitäisi osata kertoa mitä sille pampulle pitäisi tehdä (miten sen iskarin haluaisi käyttäytyvän erilailla kun nyt). Toki iskarigurut osaa esim. herkistää niitä pamppuja ilman että kuski tietää pyörän säädöistä yhtään mitään saatika osaa mitään toivomusta esittää (helmiä sioille imho).
|
|
|
Post by pauli on Jan 11, 2010 11:01:07 GMT -5
Sagit on mitattu ja sinne jousikauppaanhan mä oonkin menossa, tietäis vaan minkä jousen sieltä ostaa, ja ei tässä simmityksille olla mitään tekemässä.
|
|
|
Post by Wettis #13 on Jan 11, 2010 15:05:11 GMT -5
... olen kyllä hyvin pitkälti samaa mieltä Tompan kanssa noista painumista ja että myös kuskin sagilla on väliä. Voihan 100kg kaveri laittaa vaikka 60Nm jousen ja säätää sagin 35-40mm välittämättä kuskin sagista. Väitän, että ei voi toimia ainakaan nopeessa ajossa tämä yhdistelmä. Tällöin kuskin sagi on varmasti yli 150mm. Antaahan se leppoisaa kyytiä mukavalla mettäauto tiellä, mutta varmasti toimimaton kovavauhtisessa patikossa. Ihmettelen siis Paulille suositeltua löysempää jousta (80Nm), joka nostaisi kuskin sagin varmaankin jopa yli 150mm. Kertokaapas nyt vetomiähet, että missä ajatusmalli menee metsikköön? Omakohtainen kokemukseni on kyllä se, että löysä jousi "joustaa" liian alas patikossa, jota edes vaimennukset eivät pysty täysin kompensoimaan. -W-
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Jan 11, 2010 15:16:30 GMT -5
juu moro wetari,minä olen ainakin tarkoittanut et katotaan se jousi taulukosta kohdalleen,muutenhan niitä saa ostaa autotallisen.kun jousi on valittu taulukon mukaan niin se sag voi ol siin 40mm huitteil,tai mieltymyksen mukaan,oon kyl vahvasti sitä mieltä et paulil sopiva jousi on 92 lineaarinen,sano nyt jarkko sääkin jotain,mitäs se racetekin laskuri näyttäis,jakkel ainakin on toi lontoo hallus
|
|