|
Post by Jarkko on Jan 20, 2010 2:25:04 GMT -5
No mun sanomana Jarkko näemmä tulkitsee sanan "pieni" = 15mm!!! ja oma pienensä on lk. 2-3mm jne. joten ottakaa nyt siitäkin sitten selvää!!! Tana toopen kans viitti väitellä, ellei muutne oo eri mieltä ni vähintään pitää vähän vääristelellen rivien välistä yrittää! Joo ja Jarkko ei sit koskaan oo vissiin ees ajanu semmosta aitoo lumipattia, kun 30cm sataa yössä ja sit joku avasee isolla kaasulla spoorin tasamaalle... on sit "pikkasen" eri mallista pattia kun kesällä ja jalkaspoorit on pattien kohdalla TODELLA ALHAALLA. En määritellyt missään pientä suuntaan jos toiseen. Olen vaan rehellisesti sitä mieltä, että spooriin ei tarvitse pyörän perusgeometriaa juurikaan kesästä muuttaa. Korkeintaan vähentää hieman esijännitystä takaa jos simmityksiä ei ole halua muutella. Toi Tomin vertaus pehmeeseen hiekkaan on itse asiassa aika hyvä vertaus pehmeeseen lumeen. Jos nyt vielä muistaisit sen verran että olen Pohjois-Karjalasta kotoisin ja siellä on keskimäärin lunta tuplat/3x tänne verrattuna. Mulla on sielläkin itseavatut reenipätkät ja paljon patikkoakin tarvittaessa. Sillä keula korkeemmalla pyörällä nimenomaan ei tartte jalat yltää maahan kun vauhtia pidetään hieman enemmän. Ja silti pyörä menee suoraan ja pysyy siinä spoorissa. Pehmeessä lumessa/pöperössä reboundin sulkeminen keulasta muutaman kliksun riittää hyvin jos keula puskee mutkissa. Jos siis setup on muuten kohdillaan. Sirkku, kyllä se BRPS:n tekemisten toimivuus kiirii harrastajien keskuudessa sitä myötä kun noita sun settingejä alkaa olla kuskeilla. Anna töiden puhua puolestaan jos luotat niihin niin kovasti. Itse olen sitä mieltä, että näitä keskusteluja kannattaa lukea korvat höröllä, jos niistä sattuis tarttumaan omiinkin rakennelmiin jotain uutta.
|
|
|
Post by Wettis #13 on Jan 20, 2010 3:48:34 GMT -5
... jees, komeesti Vetomiähet menee tuossa videolla! Sanokaapas Vetomiähet sitten, että miksi "yleisesti" suositellaan keulaa laskettavan talviajoon, jolloinhan pyörä menee hieman enemmän "nenällään"? t. nm. "Noupadi" -W-
|
|
|
Post by pauli on Jan 20, 2010 9:20:07 GMT -5
Keulaputket on jo nostettu Wp:n putkissa olevaan toiseen viivaan ja auttoi kyllä kääntymiseen, tosin mun vauhdeilla ehtii ihan hyvin kääntyilee. Isompi ongelma oli alustan kovuus ja ettei pysynyt kovin hyvin spoorissa mikä nyt parani tolla muutoksella. Keulan/ etuakselin oon kiristellyt tolla Harri Vanhalan ohjeella mikä oli joskus O...proon nettikeskusteluissa. Wettis: rider sagia en enää mitannut mutta varmasti liikaa! Topi T. tosin sanoi että talvella perä saa mennäkin alempana.
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Jan 20, 2010 10:28:23 GMT -5
jumankaut onneksi ei ole tota lumispoori kokemusta niin ei voi tunkee lusikkaa tähän soppaan,mut sunnuntai viisastuin,kun kokeilin jakken pyörää.ollaan vaan tämmösiä piikkirengasmiehiä kivikos,kun ei ole tääl oikein spooria.eli mitä ite hokasin ,niin taakse löysempi jous SAG vaik 42mmi,keulasta esijännitystä pois 5mm,öljynpinta 350ml,ja hiukan alkuherkyyttä.nämäö muutokset tehty ja niil ens viikonloppuna PIRKANMAAL.
|
|
|
Post by Jarkko on Jan 20, 2010 13:14:31 GMT -5
Sirkulta taisi unohtua, että myös jousi vaihdettiin takaa löysempään ja silloin vaikka static sag ei muuttunutkaan paljon, niin ajaessa perä painuu kyllä keulaa enemmän. Noilla muutoksilla on haettu enemmän herkkyyttä kivikkoon sekä eteen että taakse. Ajoin myös nisulan pyörällä sunnuntaina ja oikeeseen suuntaan olet Jussi menossa noilla muutoksilla. Lisäsin eilen itsekin yhden simmin reboundipakkaan taakse ja huomenna testaamaan taas. Hienosäätöä, hienosäätöä.
|
|
|
Post by Wettis #13 on Jan 21, 2010 4:11:43 GMT -5
Wrooom! Moni näistä asioista on jälleen niitä makuasioita ja yksi alusta ei välttämättä sovi toiselle. Tuskin Salminenkaan olisi tyytyväinen Aubertin alustaan tai päinvastoin, vaikka silloin tuskin on kyse "väärin" säädetystä alustasta, vai Pauli mainitsi keulan laskemisen (keulaputkista näkyy kaksi viivaa T-kappaleista), jota itsekin tarkoitin viestissäni. Tällöinhän pyörä menee hieman enemmän "nenällään". Koin kyllä saman tunteen, että pyörä kääntyi paremmin spoori kurveissa, enkä ainakaan kokenut sitä juurikaan huonompana suorillakaan. Saatoin ehkä yleistää liikaa, mutta moni on tuntunut laskevan keulaa talveksi (ehkä juuri kääntymisen takia?). Pauli: mittaa mielikseni joskus tuo rider sag. En usko, että Topi tai muut oikeet alustavelhot kovin väärässä ovat. Joten ei se 110mm (tai siihen suuntaan) mikään autuuden tuova totuus voi olla. Itsekin tässä oppii samalla hieman näkemään mustavalkoisista asioista myös niitä harmaan sävyjä -W-
|
|
|
Post by Jyrmy on Jan 21, 2010 11:01:06 GMT -5
tuli tänää haettua uusi takajousi, viikonloppuna ensitestit. vanha meni samantien Teemulle joten olis syytä toimia jos ei, niin Jarkko saunantaakse ;D
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Jan 21, 2010 15:03:56 GMT -5
juu nyt on testaatu pyörää ja suunta oli huomattavasti oikeeseen suuntaan,eli sag 41mm,rider sag n.120 mm,keula putket stanu korkeudel,nyt menee peltospooria mikä aika matalaa niin suoraa kuin juna ja saa vetää niin kovaa kuin tommonen pikkupyörä kulkee.takaiskari vakio simmeil,paluu 10 kii,hidas vaim 9kii,nopia puol kier.kii.etupää parempi pintaherkkyyden takia,ei pompi niin paljon kivistä.meil on pehmeet vallit kurvis niin mul tapana painaa etujarrul keulaa kurvis niin kääntymien onnistuu hienosti.nyt alan pääseen jyväl tästä talviajotouhusta.jos mukavuutta haluais niin tarvis kyl pehmetää etu ja takapäätä,mut kyl tuntuu hyväl ja turvalliselle ajaa,niin ja kyl kellokin tykkäs.kesäksi hiukan keulaan lisää öljyä ja taakse 72 jousi niin hyvä tulee
|
|
|
Post by Hightower on Jan 21, 2010 15:14:40 GMT -5
Olik sul Jussi se 69 jous jo takaan?
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Jan 21, 2010 15:22:48 GMT -5
jep.eilen kirjoittelin ton pages 5 mitä muutoksia tehtiin,mut sirkku veti heti maton alta,mut nyt se on taas tukevasti jalkojen al.
|
|
|
Post by Wettis #13 on Jun 11, 2010 15:17:50 GMT -5
Wrooooom! Mä oon kuvitellu, että tää enska touhu ei oo juurikaan "hifistely" laji. ... ja vielä mitä ... mitä enemmän tähän touhuun pääsee sisään, niin sitä vaativammax tässä tulee. Toisaalta sitä enemmän "hukassa" sitä tuntuu olevan noiden hemmetin säätöjen kanssa ... mutta kuten tätäkin viestiketjua lukee, niin ilmeisestikään en painiskele tämän asian kanssa yksin. Anyway ... nyt tarvittais 76 WP:n takajousi testiin ja jos tuntuu hyvältä, niin voisin ostaa sen myös ... jos siis myytävänä. -W-
|
|
|
Post by kammokuski #1 on Jun 14, 2010 4:53:13 GMT -5
Mull on jäykemmät jouset eteen ja taakse mutta en tiedä sitten minkälaiset .Takaiskari valkonen mutta jousen merkinnät kulunu veks.
|
|
|
Post by Viltsu #8 on Jun 14, 2010 6:51:03 GMT -5
Apua apua, olisiko jollain 76 jousta Kottaraiseen testiä varten ( testi aika 2viikkoa) tai myy halvalla omansa ;D
|
|
|
Post by Artsi on Jun 14, 2010 12:46:55 GMT -5
Ei taida olla 76:sta kun mulla ja Jymyllä alla, selvittelin sillon keväällä ja kellään ei ollut ylimäärästä, joten ostin Keitaasta. Ymmärrän Wettis, kun on 1,5 min Beehen, niin rupee vaan kiinnostaan.
|
|
|
Post by marco#once on Jun 15, 2010 8:01:37 GMT -5
Mull on hyllyssä 76...menee alle aik.talvella jos sillonkaan. Sain nimittäin perän toimiin progressiivisella 74-90. Mä saan järkättyy jousen täältä käsin. Soittelen vaik meirä ukolle, ett heittää se johonki.
|
|