|
Post by Wettis #13 on Jul 8, 2010 6:27:01 GMT -5
Wroooom!
Nyt kun takapään jousi on päivitetty kuskin kesäkiloja vastaavaksi, niin etuputkiin pitäis saada myös hieman järeemmät.
Oliskos kellään myydä / vaihtaa / lainata enduromallin kottaraiseen 4.6 tai 4.4 jousia. Vaihdossa sais 4.2 jos on tarpeen.
-W-
|
|
|
Post by Jyrmy on Jul 8, 2010 9:54:12 GMT -5
Katoin ihan mielenkiinnosta, 4.4 ja 4.6 jouset tohon rossimalliin keitaalla 137€, kai sieltä enskan joustakin löytyy? (tuskin hylly tavaraa kuitenkaan)
|
|
eke
Full Member
|
Post by eke on Aug 28, 2010 1:24:50 GMT -5
mulla siitä varastetusta 400sta jäi 88/250 takajousi ja etujouset ovat kai sit 4.2 kun jouseen raapustettu 0.42. Alla 76/250, jota epäilen vähän löysäks, ainakin talukon mukaan on jo rajoilla. alla olevien etujousien arvoja en oo pannut ylös.
|
|
|
Post by Wettis #13 on Aug 28, 2010 10:17:10 GMT -5
... hmmmmm. Jos edessä on 4.2 ja takana 76 tai jäykempi, niin pyörän balanssi on metsikössä melko varmasti. Simmityksillä asiaa pystyy jonkinverran korjaamaan, mutta ei silläkään ihmeitä tehdä. Itse sanoisin Noupadina, että 76 jousta vastaan pitäis olla jo 4.6 etujouset. Vetomiähet voi tosin olla toistakin mieltä.
-W-
|
|
|
Post by Jarkko on Aug 28, 2010 14:51:39 GMT -5
07 exc-f on vielä vanhalla rungolla, joten 4.2 ja 76 on ok kombinaatio.
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Aug 29, 2010 0:19:57 GMT -5
Wettis, Skogilla oon koittanu pariin kertaan teettää simmityksellä oikopolkua oikean jousen sijaan ja sittemmin itse koittanu samaa muutamaan otteeseen yhden pyörän kans. Ikinä ei tule hyvä ennen kuin jouset on oikeet ja tärkeintä että balanssissa e/t. Joissain tilanteissa saa aina hyväksi ja sit jossain on ihan hirvee. Jousibalanssi kuntoon, takaiskari kuntoon, keula kuntoon, tässä järjestyksessä, muut konstailut on kiertoteitä ja vain keino pitkittää ajonautinnon saavuttamista.
|
|
|
Post by Wettis #13 on Aug 29, 2010 3:48:06 GMT -5
... joo mulla tosiaan on päivitetty runko tossa -08 mallissa. Omasta kokemuksesta heitin ton edellisen kommentin. Eli halusin pyörästäni jämäkämmän ja taakse laitoin 72 jousen ja kokeilin jopa 76 jousta. Etupäätä yritettiin simmittää jäykemmäx sekä kulkemaan ylempänä. Kyllähän siinä osittain onnistuttiin mutta herkkyyden kärsiessä. Ensimmäistä kertaa olin osittain tyytyväinen etupään toimintaan vaihdettuani 4.4 jouset. Kokeilin sen jälkeen vielä 4.6 jousiakin, mutta silloin meni liian kovaksi keula ja palasin 4.4. Takana mulla on nyt siis 72 jousi. Tosin havaitsin, että hidasvauhtisessa (kivikko, tms) 69 jousi toimii herkemmin ja syö epätasasuuksia paremmin ja samalla myös keula toimii paremmin.
Nää on siis vaan noupadin kokemuksiin perustuvia kommentteja, joten kyseleppä vetomiästen tietotoimistosta vihjeitä erikseen.
-W-
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Aug 29, 2010 13:28:40 GMT -5
4.6 ja 76 yhdistelmällä saa sun pyörän kyllä oikein hyväksi kivikkoon. Kivikko ei tarvii löysempiä jousia vaan herkempiliikkeistä alustaa, eli teknisin termein vaimennettu ominaiskulmanopeus ja ominaiskulmanopeus pitää olla lähempänä toisiaan kuin esim. patikossa. Mulla on 4.2 etujouset eikä kenenkään keula toimi kivikossa paremmin, vrt. painoo kuskilla 46kg ja mopolla 109.9kg.
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Sept 25, 2010 14:10:14 GMT -5
lukekaas tosta viimesetä ofroadista,mis testattiin noit piikkisiä,niin vetomisten sageista,ja mitä painuu kuskin kaa,linkkupelien sagit yllätti,nikanderil kotaris 42mm....
|
|
|
Post by ™Jaska #38 on Oct 17, 2010 13:11:02 GMT -5
Tervehdys vetomiehet, noubadi satelliitin satelliitista yrittää saada jotain tolkkua Temmiinsä ja vinkkejä kaivataan.
Pyörä ei anna luottoa ollenkaan, etenkin keula tekee mitä sattuu ja kurvit millä tahansa alustalla on yhtä tuskaa, etenkin kivikossa ja juurakossa. Juuri viikonloppuna totesin että vaimennuksen saa helposti kliksuilla liian jäykäksi ja vaikka sen löysää reilusti niin ajettavuus helpottuu mutta nopeus ei juuri nouse. Keula on juuri huollettu, takakepillä on ajettu n.50h. Öhlinssit on edessä ja takana.
Itse olisin sitä mieltä että jouset on liian jäykät sekä edessä että takana, vai mitä sanotte näistä lukemista: etu sag 45/60mm, taka 37/90mm.
En ole koskaan saanut kumpaakaan päätä pohjaamaan (vika voi olla tietysti vauhdissa). Jousien jäykkyydestä ei ole varmaa tietoa, selvitän tietenkin mitä ne ovat jos ootte sitä mieltä että jousikauppaan pitää lähteä. Takakepin huolto on ajankohtainen joten samalla jousikin vaihtuisi helposti toiseen.
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Oct 17, 2010 13:21:47 GMT -5
no kyl ne aikas jäykiltä tuntuu,tää keskustelu on mun osalta pannassa,nyt kun sotakirveet haudattu kohtuu syvällee,niin en viiti ees antaa mielipidettäni,muuten ilma täynnä taas rautaa,hetken päästä....
|
|
|
Post by Hightower on Oct 17, 2010 13:28:08 GMT -5
no kyl ne aikas jäykiltä tuntuu,tää keskustelu on mun osalta pannassa,nyt kun sotakirveet haudattu kohtuu syvällee,niin en viiti ees antaa mielipidettäni,muuten ilma täynnä taas rautaa,hetken päästä.... ... älä ny Jussi pidättele. Auta ny Jaskaa omilla mielipiteilläs
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Oct 17, 2010 15:24:34 GMT -5
Jospa mä hoidan tän, kellään muulla ei ole yhtä paljon kokemusta temmin alustasta kuin Järvisen Timolla ja siitä seuraavaks mulla.
|
|
|
Post by hermune on Oct 18, 2010 1:53:39 GMT -5
Hämmennän tähän vähän omaa kauhaani myös. Jaskan kanssa tätä pohdittu mikä menee pieleen. (ajamisen lisäksi) Itellä oli free saq 40mm keulassa ja sen vähentäminen 30mm teki kääntymisen todella paljon paremmaksi. (Samalla tosin myös takapäätä modattiin niin että saatiin sisäänmenoa jouheammaksi ja paluuta vähennettiin kun roiski.) Mut ennen noita muutoksia pyörä pyrki aina mutkassa ulos linjalta...tuli sellanen chopperi fiilis kun alkoi kiihdyttää mutkasta ulos. Uskoisin myös, että suurin muutos oli nimenomaan keulassa. Takapaa lähinnä muutti sen, että saatiin iskari nielemään epätasaisuutta paremmin. Eli Jaskan lähtökohta olisi, että keulan sagia pitäisi ensimmäiseksi pienentää ja mielestäni takajousi heti vaihtoon. Jos ei vielä pelaa niin sitten vielä etujouset löysemmiksi? Nää ajatukset oli nyt sitten Satelliittitallin noubadilta, et sillee ei kannata vielä näiden mukaan pyörää alkaa modaamaan ;D
|
|
|
Post by Jarkko on Nov 1, 2010 2:47:18 GMT -5
Jaskan jouset kuulostaa sag mittausten perusteella liian jäykiltä. Ja Saaremaan Husse testin perusteella Ossinkin muutokset oikeansuuntaisilta. Eli keulaa ylös ja perää alas, ne hätäiset kokeilut siellä Saaremaalla ei oikein olleet tarpeeksi radikaaleja.
Niin ja itsellä olisi tarvetta 260mm pitkälle 4.9/5.0 jouselle. Sattuisko jollain olemaan tuollaista testattavaksi ennekuin tilaan uuden?
|
|