|
Post by hermune on Dec 2, 2010 15:25:48 GMT -5
Öljy on varmaan kyllä uudessa moottorissa puhdasta vaikka ajais sen 10 tuntiikin. Öljyn tummuminen riippuu siitä paljolti siitä kuinka hyvät pesuominaisuudet öljyllä on. Eli hyvä öljy voi helposti tummua huonoa nopeammin. Tosin taas uuteen koneeseen kait olisi ainakin alussa hyvä vaihtaa usein öljyt. Eikös aikoinaan puhuttu hiontaöljyistäkin. No silloin tais olla valmistuksen työstötoleranssit eri luokkaa ku nykyään. Hermusessa (aidossa sellasessa ) oli sellainen ongelma Panolin öljyillä 10-30w että välillä tuli kytkimeen niin kova paine, että hirtti kiinni (vähä niinku kisakytkin esim autoissa) ja ei saanu luistatettua ollenkaan. Isommalla viskositeetillä olevassa ei tullut tästä ongelmia. (olisko ollut 15-50w?)
|
|
|
Post by Jarkko on Dec 4, 2010 13:27:00 GMT -5
Mitä olen nyt Motulilla reilu kolme tuntii hangannut, niin en huomaa mitään eroa alkuperäisöljyihin millä tein ekat vaihdot. Eli vedellään nyt ainakin toi yksi kannu ja katotaan sitten.
|
|
|
Post by Wettis #13 on Dec 4, 2010 15:26:02 GMT -5
... luulenpa, että jos öljyjä vaihtaa usein, niin ei kalliin ja vähän halvemman öljyn eroa välttämättä ees huomaa (etenkään jos viskositeetti on sama). Varmaan erot tulee ääriolosuhteissa ja siinä, että kalliimmilla vois ehkä ajaa muutaman tunnin pidempään (olettaisin). Itse olen ajanut Panolinin synteettisellä racella ja kuten teillä kaikilla muillakin, niin hyvin on pelannut. En mikään expertti näissä oo, mutta muistan tätini (savosta) joskus sanoneen, että "kun halavan ostat, niin halavan suat". Tämä sanonta on kyllä valitettavan usein osunut kohdalleen. Tosin, enpä muista kuulleeni öljyn takia leikanneita koneita ... lukuunottamatta myyjän kommentteja, kun jotain mopon moottorista on hajonnut, eikä mopossa ole käytetty alkuperäisöljyä ... niin silloinhan se on tietenkin ollut sen tarvikeöljyn syy -W-
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Dec 5, 2010 13:51:10 GMT -5
Toisissa pyörissä kytkin on vähä herkkä öljylle ja sit toiset kuskit on vähä herkempiä kuin toiset. Ite vaihdoin temmin askiin Motorex't ja kytkintuntuma muuttu selvästi. Vierastin sitä alkuun, mutta vaikka erilainen onkin niin on kylmästä kuumaan samanlainen ja tarkka kuitenkin, joten tottumiseen meni pari kierrosta rossirataa Kurussa. Tänäänkin onnistu kaikki pelastukset kallioilla, eli ei paha. Yleensä mikään öljymerkinvaihtokokeilu ei ole onnistunu just kytkintuntuman takia. Mä käytän kytkintä vasta viimehetken paniikissa...
|
|
|
Post by Eetu on Mar 21, 2011 2:47:30 GMT -5
Mitenkäs tollanen 400exc-f -09 kun on erikseen laatikko ja mottiöljyt? Eikös tässä kykene käyttämään moottorissa ihan normaali "autoöljyjä" ja taas laatikossa varmaan joku kytkin jögöö omaava tuote.
Vai iskenkö rakkorin 10w-30 universaalia,öljy joka ei käy oikeen mihinkää...
|
|
|
Post by JuhaE #39 on Mar 21, 2011 13:36:40 GMT -5
Moroo... Nää öljyhommat on aina vaikeita juttuja kun kaikilla osapuolilla on oma lehmä ojassa. Ainoo mikä on saletti niin yli 60 € 4 litran hinkistä on ihan vitusti liikaa jollekkin brändistä katetta. Mut minkäs teet kun mistään ei oikeeta tietoo mistään löydy? Tää nelarin yhteinen mottiöljy tommosen pakkakytkimen hallitun luistamisen kanssa on vissiin moneen koneenrakennusvehkeeseen tai autoon nähden hiukka ristiriitainen noilta vaatimuksiltaan. -Mutta toi heitto traktoriuniversaalista ei välttämättä osu kauas totuudesta. (Nimenomaan siis STOU öljy eikä pelkkä hydrauliikka/perä/märkäjarruyleisöljy) Ainoo missä se rakvaattorisheiba jää jälkeen on varmaankin tuolla viskositeetti-indeksin suuntamilla noille 10W-50 ja 10W-60 moottoripyöräölveille. Ja sitten se mikä tekee homman mielenkiintoseks on toi hinta joka universaalilla 200L pytyssä taitaa mennä aavistuksen sinne parin euron per litra kalliimmalle puolelle. Mutt silti aika seppä se on joka tolla uskaltais ajella lähinnä tulee kysymykseen toi moottorivoitelun toiminta kuumissa kohtaa... (vaikka ei silti kyllä ne traktorin turbotkin kuumana käy ja öljynvaihtovälit niissä 250-500hr, eikä se öljy siellä turbon kierrolla karrellekkaan pala) Moottoriöljyn suurin ero vaihteistoöljyyn on kai toi öljyyn kertyvien palamistuotteiden happamuuden neutralointi ja pitäminen se shaisse öljyyn "imeytyneenä". Noita liäsaineistuksia ei tarvi normivaihteistoöljyssä olla. Toinen ero on ehkä se että polttomoottorissa ei yleensä tule niin isoja pintapaineita osien väliin, kuin vaihteiston hampaissa ja vierintälaakereissa tulee ja ne taas vaatii erilaista lisäaineistusta... Sitten joku moottoripyörän tekijä on vissiin tilaa ja painoo säästäkseen laittanu noihin käyttöihin yhteisen öljyn?! Ja kauppiaat tienaa... Mut joo. Jos olis eri öljyt niin mottiin varmaan vois laittaa hyvälaatusen mosaöljyn ja askiin vaikka tommosta traktorin vaihteisto/hydrauliikka/märkäjarruöljyä. Periaatteessa nykyaikasen traktorin powershift vaihteistossa on tommosia moottoripyöräkytkimen tyyppisiä kytkinlevypakkoja useempiakin kappaleita (eteen, taakse, joka pikavaihteelle omat ja vielä PTO -pakkakin) Niitä kaikkia luistatetaan hallitusti kun ajosuuntaa tai vaihdetta vaihdetaan... Ite oon pahasti Brändin ikeessä ja öljyt vaihtanu noin 10 tunnin välein. Eipä niissä paljon mitään palamistuotteita vielä sillon näy. Ainoo semivarma kokeilu öljyrintamalla on, että noita etukeppiöljyä vois koittaa ihan normaalia hyvää hydrauliikkaöljyä (kun sekin on maksanu vaan pari euroo litra). -Ja siinei mee mitään rikki muutakun allekirjottaneen selkä... Ja luonnollisesti mitään takuita en näille puheilleni anna!
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Mar 21, 2011 15:51:50 GMT -5
No niisä hipoöljyissä tietty maksaa myös se tuotekehitys, mutta kyllä se joskus on sen arvostakin: Tähän on ihan pakko nostaa BelRayn H1R. Trial-piireissä vannotaan yhden ainoon öljyn nimeen ja kukaan ei edes usko että H1R yltäis samaan, mutta ei karstaa ja on ite katottu. Siis nyt puhe 2T liemistä.
DSL-öljyt on aina niin mustia että aika huono olettaa ilman laboratriotutkimuksia ettei ne turbossa juuri palais.
Keulaöljyks voit tietty pistää vaikka ATF:ää tai hydrauliöljyä, mutta onko VI 120 vai 400 voi jokainen itse miettiä mitä siihen keulaansa haluaa. Taitaa biltsu myydä keulaöljyä johonkin 5e/l ja pullossa lienee just jotain hydrauliöljyä, pistäkää purkki pakkaseen ja koittakaa kaataa, verratkaa siihen kun otatte huoneenlämmöstä tai 100C. Hydrauliöljyjä ei voi verrata muutenkaan iskariöljyihin, esim. viskoosikitka on samalla viskositeetillakin eri luokkaa.
Koneöljyistä vielä sen verran että itse olen Thumperia käyttäny kaikissa nelareissa ongelmitta, kunnes tuli ennätyskylmänä käyvä serko ja sit se karstotti. Ei moisia ongelmia ikinä ennen, mutta 74e/4l EXS ja ei yhtään ongelmia koommin. Eikä noi oo edes kalliita, Motorexin vastaava liki 100e! Ei sillä että koneitaan täysiä ruoskimaan kykenevien kantsis tolle paljoo painoo antaa, mutta yleensä kalliimpi on toiminu paremmin. Kyllä mäkin säädin ja sähelsin temmin kans aikanaan 4x10l TB:n bikellä ja 1x10l kunnon öljyllä, taiteillen pakoaukonsäätimen karstaamista vastaan (vaikka spoorissa sentään oli yleensä torvi auki kolmosella huutaen) mut loppjen lopuks kun viivan alle ynnäsin männänaihtovälit ja pystyn perusteelliset puhdistukset, kallis liemi johti about samoihin euroihin mut paljon vähempään työhön.
Vaikka tietty oon ite saanu noita litkuja sopuhintaan jo -05 alkaen, oon myös saanu niitä halvimpia sopuhintaan yhtälailla ja ilmasilla näytteillä olisin ajellu kaikki ajot jos olisin halunnu. Rahaa ei oo koskaan ollu liikaa mut onneks suuri suu on antanu mahikset kokeilla kaikkee ilman suurempia kuluja ja ite oon päätyny käyttään öljyjä jotka jättää kunnon kalvon pinnoille, ei karstaa ja puristukset nousee heti, sekä tietty ettei vaahtoa yhtään ja kytkin toimii täydellisesti. Kiinakelarilla ajoin n. 150h ilman konehuolia ja se jos mikä käy kuumana, ei mikään kisanelari ikin, vaan eipä ollu moottorihuolia, ei ensimmäistäkään.
|
|
|
Post by JuhaE #39 on Mar 21, 2011 17:20:41 GMT -5
Oisko ollu ny puhe kuitenkin 4t öljyistä ja mahdollisesti säästämisestä?? - Biltemasta kukaan ei oo ainakaan puhunu... Sieltä löytyy öljyä korkeintaan hallitunkkiin.
Jos öljyistä haluaa puhua niin oikeita firmoja ei oo kovin montaa (Shell, Mobil ehkä Suomalaisittain ylpeenä jopa Neste ja on niitä tietysti muitakin). Nää pennzoilit ja MOtorexit on vähän janiksenpetke firmoja, millä maksetaan ehkä enempi markkinointibudjetista ja ristomattiratian suunnittelemasta pullosta, jolla ei voi sotkematta ees kaataa (no oikeesti ne Nesteen tölkit ei oo pahimmasta päästä)... -Kaikki kuluttajille myytävät öljyt on vähän tunteitten kauppaa ja monesti mainos F1-radan kyljessä merkkaa enemmän kuin ne laatumerkinnät siellä pullon kyljessä, jos sinne on mitään edes osattu kirjottaa... - Ja liian hyvää käytetään aina kun naapurikin käyttää, toisaalta ehkä vaihtovälistä sitten lipsutaan väärään suuntaan...
Eikä muuten taida löytyä 400 VI:n öljyä ees Hornetista vaikka lentelee tuolla -50°C pakkasessa? Mulla oli kuitenkin puhe hyvälaatusesta ISO-VG 46 puolisynteettisestä hydeöljystä jonka VI on siellä 160 nurkilla ja jota nyt vaan sattuu oleen 200L tynnyri kotona. Sen arvot paperilla menee lähelle monia iskariöljyjä mitä myydään hienoissa litran purkeissa ja osuu sinne keskikastiin... -Ei varmaan tulekkaan purkista selkä notkeena kolmenkympin pakkasessa, mutta toimii kyllä varmaan Suomen kesässä. Ja uskosin ettei sille öljylle oo myöskään kukaan kertonu et sillä olis jatkuvaan tehonsiirtoon tarkotettuna bulkkituotteena selkeesti heikompi viskoosikitka kun jolloin E-värillä värjätyllä "W7.5rahatpois"öljyllä. Kai se keppiöljy ois kuitenkin aiheellisempaa vaihtaa useemmin ja saada sieltä vedet/kurat pois vaihtamalla ne öljyt? Vesi on kuitenkin se juttu mistä hyväkään öljy ei selviä...
|
|
|
Post by Eetu on Mar 22, 2011 7:21:03 GMT -5
Moottoriin isken tuota motorexin 10w50 ja laatikkoon 10w40 katotaan minkälaista eroa saadaan,jos saadaan aikaseks.
0,6koneeseen ja 0,9 laatikkoon eihän tässä ny hirveistä menekistä puhuta mutta kaikki pieni tekee kauheet kustannukset,ja kun vaihtovälit on samat kunnan kahveen kanssa niin panostetaan ny jotenkin sitten.
Testiä Testiä!
|
|
|
Post by Sirkku #31 on Mar 22, 2011 16:58:21 GMT -5
Kunhan vertasin esimerkin kautta, ihan turha vetää herneitä. Shellin keulaöljyn VI on just lk. 160 ja sen kyllä huomaa ajossa, oli kesä tai talvi. VI lk. 400 kuulostaa hurjalta, ken sen oikeesti tietää mikä on totta ja mikä ei kun mukatstitkin saattaa näyttää parin merkin välillä ihan päinvastasia tuloksia. Se nyt kummiskin on jokasen itse todettavissa olevaa faktaa, toisin kun noi moottoriöljyt, niissä vaan sattuu meneen niin että 2T liemen taso on todettavissa helpommin kuin 4T liemen, sitä konetta ajon jälkeen purkaessa.
|
|
|
Post by Wettis #13 on Apr 4, 2011 15:31:19 GMT -5
Wrooom! Johan on taas asiantuntevia lausuntoja! Hianoo ku oppii itteki taas jotain ihan uutta tai ainaski kuvittelee oppivansa Juhalla taitaa olla enemmänkin kokemuksia öljyistä vai onko ihan "kantapään kautta" opittua? Ehkä tän keskustelun otsikko pitäis vaihtaa siten, että "mitä öljyä EI 4-t Kotariin?". Tuntuu kaikkien kokeilemat öljyt tosiaan olla hyviä, joten laittakaapa tosiaan kokemuksia ja merkkejä niistä huonoista öljyistä ... jos sellaisia on tullut vastaan ja miten "huonous" on tullut esiin?! -W-
|
|
|
Post by JuhaE #39 on Apr 5, 2011 2:39:11 GMT -5
Töissä on tullu noita öljyjutskia kattottua lähinnä hydrauliikan puolella, mut tilanteen salliessa oon koittanu saada tietoo muiltakin alueilta… -Lähinnä kyselemällä joltain vierailevilta tähdiltä jokka tuntuu tietävän mistä puhuu. Öljyissä kehitys menee kokoajan eteenpäin ja esim. tavallisia auton moottoriöljyjä tulee uusia tyyppejä, kun kaikki valmistajat on lähteny pakokaasumääräysten ja bisnessyiden takia kehitteleen omia öljyjään. – Jos nyt ajelis uudemmalla autolla, niin kaupan öljyhyllyllä alkais meneen sormi suuhun, että mikä oikeesti pataan käy (siis jos ei aina vaan ottais kalleinta). Sanotaan nyt vielä selvennykseksi että se Motorexin öljy on varmasti hyvää ja ehkä jopa parasta, mutta kysymys kuuluukiin, että onko se liiankin hyvää, kun kallistahan se on… -Sama juttu on että miks auton moottoriin pitäis aina saada sitä Mobil1:stä kun muitakin edullisempia on. Moottoripyörän kanssa en oo öljyjen kanssa vielä kauheesti leikkiny, muuten kyllä on tullu öljyjen kanssa läträttyä siellä sun täällä. Ja noi 2T öljyt menee varmaan just noin niinku Sirkku sanoo, että turha on niissä säästää ja siellä tulee vielä toi moottorityyppikohtainenkin sopivuus vastaan. Ainoot kokemukset 2T öljyistä mulla liittyy moottorisahaan ja yhdessä sahayksilössä on kymmenen vuoden aikana tullu poltettua vajaa kymmenkunta litraa 2T öljyä. Öljynä ollu synteettinen 2T öljy ja koneen/tulppien kanssa ei vielä ollu mitään ongelmia. Toisaalta siinä sahassa nyt ei mitään pakoaukon säätimiäkään ole… Mut vielä siitä kytkintuntumasta noin niinku teoriassa. Kytkintä luistattaessa kitkaosathan liukuu toisiaan vasten ja kuskin kannalta sen liukumisen pitäis tapahtua hallitusti. Jos autoöljyistä ottaa esimerkkiä niin sieltä ainoa öljy mikä sisältää tuollaisen ominaisuuden on kitkalukkoperäöljy jossa siis on LS (limited slip muistaakseni nimeltään) lisäaineistus. Toi lisäaineistus hienosäätää öljyn ominaisuuksia juurikin tuossa tilanteessa missä kitkaosien pitäisiä liukua erinopeuksilla toisiaan vasten. Jos tuota lisäaineistusta ei ole niin siirtyminen lepokitkalta liukukitkalle ei ole jouheaa vaan osat joko liukuvat tai eivät liu toisiaan vasten ja seurauksena ”stick-slip” värähtely (suomeks hieno sana ”tihkomisvärähtely”, mutta on kyllä sanana aika syvältä tohon englantilaiseen verrattuna). Muita öljyjä mistä tommonen Limited Slip lisäaineistus löytyy on sitten noin traktoriöljyt. Siellä tää lisäaineistus tarvitaan öljykylvyssä olevien jarrulevyjen ja/tai powershift-kytkimien takia. - Ja sit uskosin niin, että tämä moottoripyöräöljyn kytkinlisäaineistus on asiana ihan sama juttu… Tavallinen auton moottoriöljy ei sisällä tommosta kytkimelle tarpeellista varsinaista LS-lisäaineistusta. Moottoriöljyissä voi kuitenkin olla tämän asian suhteen suuriakin eroja, koska muiden ominaisuuksien lisäaineilla voi olla jonkinlaisia liukukitkaominaisuuksiakin, mutta tarkoituksella niitä ei sinne tavalliseen moottoriöljyyn ole laitettu. – Siis mun mielestä tällä kytkintuntuma-asialla ei pitäisi olla juurikaan tekemistä öljyn viskositeetin kanssa --> Jos eri viskositeetin öljy toimii kytkimen kannalta paremmin niin viskositeetti on asiassa vaan osatotuus… Eli yhteenvetona vielä että mikä käy mihinkäkin noin niinku teoriassa… Tavallinen moottoriöljy – Hyvää moottoriin, ei välttämättä toimi ollenkaan kytkimellä ja välttävä vaihteistoöljynä, keskihintaista Moottoripyörän moottoriöljy – Hyvää moottoriin, toimii kytkimellä ja hyvä/välttävä vaihteistoöljynä, kallista STOU traktoriuniversaali (Moottoriin ja hydrauliikka/perä/märkäjarruyleisöljy) Välttävä moottoriin, toiminee kytkimellä, hyvää vaihteistoöljynä, halpaa --> Vois kokeilla Kotkan Mosa/vaihteistoöljynä jos siis uskaltais Traktorin universaalivaihteistoöljy (Pelkkä hydrauliikka/perä/märkäjarruyleisöljy) Ei moottoriin, toiminee kytkimellä, hyvää vaihteistoöljynä, halpaa --> Vois siis ehkä käyttää pelkkänä askiöljynä enskassa Tavallinen vaihteistoöljy Ei moottoriin, ei välttämättä toimi ollenkaan kytkimellä, hyvää vaihteistoöljynä, Kallista Lukkoperäöljy Ei moottoriin, toiminee kytkimellä, hyvää vaihteistoöljynä, Kallista Näin olen siis asiaa ymmärtäny asiavirheitä ei pitäis olla, mutta vastuuta kenenkään räjähtäneestä koneesta tai vaihteistosta en silti uskalla ottaa
|
|
|
Post by Artsi on Apr 5, 2011 8:36:43 GMT -5
Mäkisen suku Jyväskylästä käytti 4T Kotareissaan Valtran raktoriöljyä 10W40, joku väitti sitä Sellin tuotteeks. 2e / litra.
Hongan Timppa on täräytellyt viimeset 10 v. Mobilin Delvacilla ja änkeny sitä onnessaan kaikkiin mahdollisiin moottoreihin.
Tuli tusta Hermusesta miäleen, et mulla kans leikkas kytkin kii niillä Mäkisten raktoriöljyillä kerhokisassa Ahvenuksessa, kun keskivauhti oli 5 km/h ja lämmin keli.
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Apr 5, 2011 9:33:44 GMT -5
Töissä on tullu noita öljyjutskia kattottua lähinnä hydrauliikan puolella, mut tilanteen salliessa oon koittanu saada tietoo muiltakin alueilta… -Lähinnä kyselemällä joltain vierailevilta tähdiltä jokka tuntuu tietävän mistä puhuu. Öljyissä kehitys menee kokoajan eteenpäin ja esim. tavallisia auton moottoriöljyjä tulee uusia tyyppejä, kun kaikki valmistajat on lähteny pakokaasumääräysten ja bisnessyiden takia kehitteleen omia öljyjään. – Jos nyt ajelis uudemmalla autolla, niin kaupan öljyhyllyllä alkais meneen sormi suuhun, että mikä oikeesti pataan käy (siis jos ei aina vaan ottais kalleinta). Sanotaan nyt vielä selvennykseksi että se Motorexin öljy on varmasti hyvää ja ehkä jopa parasta, mutta kysymys kuuluukiin, että onko se liiankin hyvää, kun kallistahan se on… -Sama juttu on että miks auton moottoriin pitäis aina saada sitä Mobil1:stä kun muitakin edullisempia on. Moottoripyörän kanssa en oo öljyjen kanssa vielä kauheesti leikkiny, muuten kyllä on tullu öljyjen kanssa läträttyä siellä sun täällä. Ja noi 2T öljyt menee varmaan just noin niinku Sirkku sanoo, että turha on niissä säästää ja siellä tulee vielä toi moottorityyppikohtainenkin sopivuus vastaan. Ainoot kokemukset 2T öljyistä mulla liittyy moottorisahaan ja yhdessä sahayksilössä on kymmenen vuoden aikana tullu poltettua vajaa kymmenkunta litraa 2T öljyä. Öljynä ollu synteettinen 2T öljy ja koneen/tulppien kanssa ei vielä ollu mitään ongelmia. Toisaalta siinä sahassa nyt ei mitään pakoaukon säätimiäkään ole… Mut vielä siitä kytkintuntumasta noin niinku teoriassa. Kytkintä luistattaessa kitkaosathan liukuu toisiaan vasten ja kuskin kannalta sen liukumisen pitäis tapahtua hallitusti. Jos autoöljyistä ottaa esimerkkiä niin sieltä ainoa öljy mikä sisältää tuollaisen ominaisuuden on kitkalukkoperäöljy jossa siis on LS (limited slip muistaakseni nimeltään) lisäaineistus. Toi lisäaineistus hienosäätää öljyn ominaisuuksia juurikin tuossa tilanteessa missä kitkaosien pitäisiä liukua erinopeuksilla toisiaan vasten. Jos tuota lisäaineistusta ei ole niin siirtyminen lepokitkalta liukukitkalle ei ole jouheaa vaan osat joko liukuvat tai eivät liu toisiaan vasten ja seurauksena ”stick-slip” värähtely (suomeks hieno sana ”tihkomisvärähtely”, mutta on kyllä sanana aika syvältä tohon englantilaiseen verrattuna). Muita öljyjä mistä tommonen Limited Slip lisäaineistus löytyy on sitten noin traktoriöljyt. Siellä tää lisäaineistus tarvitaan öljykylvyssä olevien jarrulevyjen ja/tai powershift-kytkimien takia. - Ja sit uskosin niin, että tämä moottoripyöräöljyn kytkinlisäaineistus on asiana ihan sama juttu… Tavallinen auton moottoriöljy ei sisällä tommosta kytkimelle tarpeellista varsinaista LS-lisäaineistusta. Moottoriöljyissä voi kuitenkin olla tämän asian suhteen suuriakin eroja, koska muiden ominaisuuksien lisäaineilla voi olla jonkinlaisia liukukitkaominaisuuksiakin, mutta tarkoituksella niitä ei sinne tavalliseen moottoriöljyyn ole laitettu. – Siis mun mielestä tällä kytkintuntuma-asialla ei pitäisi olla juurikaan tekemistä öljyn viskositeetin kanssa --> Jos eri viskositeetin öljy toimii kytkimen kannalta paremmin niin viskositeetti on asiassa vaan osatotuus… Eli yhteenvetona vielä että mikä käy mihinkäkin noin niinku teoriassa… Tavallinen moottoriöljy – Hyvää moottoriin, ei välttämättä toimi ollenkaan kytkimellä ja välttävä vaihteistoöljynä, keskihintaista Moottoripyörän moottoriöljy – Hyvää moottoriin, toimii kytkimellä ja hyvä/välttävä vaihteistoöljynä, kallista STOU traktoriuniversaali (Moottoriin ja hydrauliikka/perä/märkäjarruyleisöljy) Välttävä moottoriin, toiminee kytkimellä, hyvää vaihteistoöljynä, halpaa --> Vois kokeilla Kotkan Mosa/vaihteistoöljynä jos siis uskaltais Traktorin universaalivaihteistoöljy (Pelkkä hydrauliikka/perä/märkäjarruyleisöljy) Ei moottoriin, toiminee kytkimellä, hyvää vaihteistoöljynä, halpaa --> Vois siis ehkä käyttää pelkkänä askiöljynä enskassa Tavallinen vaihteistoöljy Ei moottoriin, ei välttämättä toimi ollenkaan kytkimellä, hyvää vaihteistoöljynä, Kallista Lukkoperäöljy Ei moottoriin, toiminee kytkimellä, hyvää vaihteistoöljynä, Kallista Näin olen siis asiaa ymmärtäny asiavirheitä ei pitäis olla, mutta vastuuta kenenkään räjähtäneestä koneesta tai vaihteistosta en silti uskalla ottaa Kaima ottikin puheeks noi kilpamoottoripyörät,niin tosta 2-teen laatikko öljystä et soittelin suomisen jannel jämsään,kun retza oli ottanut puheeks noi kotarin kytkimet puheeksi miehen kaa.hän suasitteli käyttämään mobilin delvackia tai tota teboilin silveriä,sanos et pitäävät kytkin levyt öljys ja eivätkä oo peseviä öljyjä,olivat testanneet noita,kun oli silvaanil mm-sarjas mekatsuna,kun veti petteri piikin kotkal ja voihan noil miehil ol jotain faktaakin noil kokemuksil,ei arvailuja kaikki.oon nyt ajanut 32h tuntii tol teboilin 2tee-öljyl ja pakoaukonsäädin neitseellises kunnos samoin kansi ja tulppa ja mäntäkin,eli en nää syytä vaihtaa muuhun öljyyn,vaik vois löytyy rahaakin vaik panoiliin,et tämmöstä....niin ja ei tarvinnut PINNOITTAA SYLKKYYKÄÄN
|
|
|
Post by frededikkkkk,alias reetu#69 on Apr 5, 2011 9:37:37 GMT -5
MUT TÄMMÖSEL VÄLILIHAN VETÄJÄL EI TARVII TON KYTKIMEN NIIN PELATAKAAN,PÄÄASIA ET LUISTI NOUSEE KATTOON,on ainakin noil laatikkoöljyil romut tulleet motin mukana......joskus kannattaa kysyy semmosilta jotka oikeesti tietää jotain,mult ei ainakaan.
|
|